רשות הטבע והגנים פתחה בחקירה - חשד לפגיעה בשמורת טבע בין יישובי הדרום

$(function(){setImageBanner('ed7c230a-5f0f-4a3f-9564-3fba5ce58d2d','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26366,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

רשות הטבע והגנים פתחה בחקירה נגד מועצה אזורית גדרות בעקבות חשד לפגיעה בשמורת טבע ייחודית לא רחוקה מאשדוד. הרשות הורתה על עצירת העבודות במקום, במקביל נפתחה בדיקה על ידי רשות העתיקות מכיוון שבמקום נמצאו לאחרונה עתיקות מהמאה ה4-6. בשמורה נמצאים מאות מיני צמחים ובעלי חיים בהם צבים ועטלפים, קבר שיח׳ עתיק ועוד

צילום: אסף חסון

שמורת בשית ממוקמת על גבעה בתחום המושב עשרת שבמועצה האזורית גדרות סמוך לאשדוד והיא מהשטחים הטבעיים האחרונים שנותרו באזור, אשר מינים רבים של בעלי חיים וצמחים, מצאו בה מקלט.

בין היתר מאכלסת את השמורה מושבה גדולה של עטלפי פרי, שהתמקמה בתוך קבר שייח' עתיק, אוכלוסיית צבי יבשה (מין בסכנת הכחדה) מהצפופות בארץ וריכוז גדול של מין שבלול אנדמי שתפוצתו מוגבלת לאזור זה בלבד, בשם לבנונית אהרוני, זאת בנוסף למאות מיני צמחים שאותרו במקום.

החל מ-2020 הוכרה הגבעה כשמורת טבע וכפועל יוצא, רשות הטבע והגנים ורשות העתיקות העבירו למועצה האזורית הנחיות ברורות לגבי מגבלות העבודות בה ובין היתר סומנו גבולות שטחי העבודה וסומנו שטחים רגישים במיוחד שאין לגעת בהם.

צילום: אסף חסון

אולם, לפני כשבועיים, כבר ביום הראשון של העבודות בשמורה המועצה והחברה שנשכרה לצורך העניין חרגו מהסיכומים ומהנחיות רשות הטבע והגנים ורשות העתיקות.

כלים הנדסיים כבדים עלו על הגבעה, רמסו וחשפו שטחים נרחבים בראש הגבעה ומסביבו. העבודות גרמו לנזק כבד לחי ולצומח באזורים הרגישים ביותר של השמורה בהם נקבע במפורש כי הם אזורים שבהם אסור לגעת.

בין היתר נהרסו לחלוטין בית הגידול המצומצם בו שגשגה לבנונית אהרוני שאוכלוסייתה המקומית הוכחדה ואזור נרחב בו התקיימה אוכלוסייה צפופה של צבי יבשה.

"בברוטאליות בלתי נתפסת הם הרסו מערכת אקולוגית מורכבת שתדרשנה שנים רבות על מנת לשקמה" - אומר ד"ר אשל אופיר, תושב המקום ואקולוג במקצועו וממובילי מאבק התושבים להגנה על שמורת הטבע שנקראת בשית.

צילום: איתי דרור

"לצערי" - הוא הוסיף, "חלק מהנזק אינו בר שיקום. הגבעה הזו היא דוגמא לגבעות הכורכר היחודיות כל כך של מישור החוף ההולכות וגוועות לנגד עינינו. זהו אי אקולוגי, נטול עורף אקולוגי שכל פגיעה בו עלולה להיות בלתי הפיכה".

כאמור, פקח התשתיות של רשות הטבע והגנים שהוזעק למקום הורה לקבלן לעצור מיידית את העבודות ונפתחה חקירה בחשד לפגיעה בערכי טבע מוגנים. בדיקה נוספת נפתחה ברשות העתיקות, היות שהגבעה היא גם אתר ארכיאולוגי וקיים חשש שהעבודות הלא מבוקרות גרמו לנזקים לממצאים ארכיאולוגיים.

"המועצה והחברה הקבלנית לא עמדו באף אחד מהסיכומים שהיו איתם" - אומר אסף חסון, ממובילי מאבק התושבים להגנה על השמורה. "ההרס הסביבתי הזה הוא תולדה של התנהלות דורסנית מצד מועצה מקומית מנותקת, שמתעלמת לחלוטין מרצון התושבים".

"כל נסיונותינו לשלב בצוות התכנית אנשי מקצוע חיצוניים ולהתאימה לערכיותו האקולוגית של המקום נידחו על הסף" - הוסיף חסון. "את המחיר הכבד משלמים הטבע, הצמחים ובעלי החיים אבל לא פחות מכך, תושבי המקום שאיבדו פינת חמד יפה ונדירה".

מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה: "מדובר בשמורת בשית שהינה מאושרת לפי תמ"א 1, אך טרם הוכרזה סופית. ניכר כי קבלן עבודות שפעל במקום פגע בערכי טבע מוגנים ועל כן הרשות פתחה בבדיקת הנושא. בתוך כך העבודות לעת עתה הופסקו".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה