80% ממחיר של קופסת סיגריות הולך למדינה, העבריינים מעדיפים שילך אליהם ואיך זה קשור לחיזבאאלה?

$(function(){setImageBanner('d46250a7-819c-4ea2-95c2-554ed26c62a8','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26366,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

חפיסת סיגריות לדוגמה שעולה לצרכן 39 שקל, מכניסה לקופת המדינה כ–31 שקל, ורק 8 שקלים יתחלקו בין היצרן למוכר. כלומר ברגע שהמדינה לא בתמונה (באמצעות הברחה) יש הרבה מאוד כסף שאפשר לחלק – ואנחנו לא מדברים על קופסאות סיגריות, גם לא על פאקט, כי אם בהברחות של מיליוני קופסאות סיגריות – עכשיו תעשו לבד את החשבון.
חלק מהסיגריות מוברח ממדינות שונות, אבל חלק משמעותי מהסיגריות שמי מכם מעשן - הם מזיופים של סיגריות אמריקאיות שמגיעים בין היתר, מרשת הזיופים של חיזבאללה, מעזה והרשות הפלסטינית.

על התעשייה בישראל, שרובה עוברת דרך הנמל , המרינה וחופי הים באשדוד ושהיקפה מוערך במיליארדי שקלים בשנה ואיך גם בני נוער עושים קופה מהברחות של סיגריות אלקטרוניות - בכתבה הבאה של אשדוד נט:

בתחילת החודש חתם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על צו להעלאת מס הקנייה על מוצרי העישון, שייקר כל חפיסת סיגריות בכ–2 שקלים בממוצע, וב–13 אגורות כל גרם טבק בתפזורת. הצעד הזה צפוי להכניס לקופת המדינה עוד 400 מיליון שקל בשנה, ולהביא את ההכנסות ממסים על סיגריות ל–8.5 מיליארד שקל בשנה. אבל הצעד הזה גם מגביר את התאבון ואת הדמיון של ארגוני פשיעה וגם עבריינים קטנים שמבינים עד כמה כסף הם יכולים לעשות, כסף שילך אליהם במקום למדינה.

ארכיון המשטרה

בדו"ח מבקר המדינה מ–2020 מוצג נתון מטעם איגוד לשכות המסחר, שלפיו היקף הסחר הלא חוקי בסיגריות מגיע ל–20%–25% מהשוק, כלומר הפסד הכנסות של יותר מ–2 מיליארד שקל לקופת המדינה.

לפי נתוני רשות המסים, ב–2022–2023 נפתחו יותר מ–50 אלף תיקים בגין ניסיונות הברחה של מוצרי טבק לישראל, אך הרשות לא סיפקה הערכה לגבי השווי הכספי של התפיסות, ובעיקר אינה יודעת להעריך מה היקף ההברחות שהצליחו לחמוק תחת הרדאר.

הכסף הזה זורם ברובו לארגוני פשע, גם למימון טרור, אבל גם למבריחים קטנים, לקופים שלוקחים על עצמם את הסיכון וגם לפיצוציות שמקבלות עמלה גבוהה יותר על הסיגריות המוברחות. אבל לא רק, הכסף הגדול לא פעם מפתה אזרחים מהשורה (כולל חרדים, צעירים, אנשי בטחון ועוד) שמפעילים עליהם לחצים ופיתויים לעשות קופה (וכל אחד מסיבותיו הוא).

כך עובד בחברת שילוח ועמילות מכס, שניסה להבריח מטורקיה סיגריות באמצעות חברה הרשומה על שם אחיינו, כך שוטר מהשיטור הימי במחוז דרום ובת זוגו שנחשדו בהברחת סיגריות בשווי מאות אלפי שקלים דרך חופי אשדוד, ועוד.

צילום: ארכיון אשדוד נט

זהירות, לא רק מוברחות, גם מזויפות:

חלק משמעותי מהסיגריות שמי מכם מעשן הם - זיוף של מותגי סיגריות, שמגיעות בין היתר, מהרשות הפלסטינית או מרשת הזיופים של חיזבאללה.

החלק הגדול יותר (או לפחות החלק שהכי נתפס על ידי רשויות החוק)  הוא הברחה של סיגריות שמיוצרות באופן חוקי במפעלים של חברות הטבק בחו"ל ומוברחות לישראל דרך מעברי הגבול השונים, מבלי שמשלמים עליהן מיסי קנייה, מכס ומע"מ.

שיטת המלחמה בהברחות:

מאות עובדי רשות המיסים והמכס עוסקים במלחמה בהברחות. האכיפה מתבססת על בדיקות מדגמיות של המטענים שנכנסים לישראל, באמצעות מערכות חכמות שמתבססות על ניהול סיכונים ופרופיילינג שמבוסס על ניסיון עבר ומאתר סימנים מחשידים, כמו יבוא ממדינות מסוימות או דרך גורמים שנחשבים מועדים יותר למקרי סחר בלתי־חוקי.

כעת דמיינו לכם כמה סחורה נכנסה לישראל מבלי לעבור את הבדיקות המדגמיות.

יחידת השיטור הימי

התפיסות הגדולות:

בנובמבר האחרון, למשל, נעצרו שני תושבי השטחים שמנהלים חברה ליבוא וסחר של מוצרי חשמל, כשניסו להבריח לישראל דרך נמל אשדוד עשרות אלפי פאקטים של סיגריות בשווי מס של 9 מיליון שקל.

השניים הצהירו על יבוא מאות מכונות כביסה בשתי מכולות, אך החוקרים הבחינו כי אחת מהמכולות שוקלת פי שלושה מהשנייה — וכך חשפו את קרטוני הסיגריות שהתחבאו באחת מהן, מאחורי מכונות הכביסה שמוקמו בחזית המכולה.

השיטה הזאת כבר קיבלה שם, "שכפול מכולה", ובה המבריחים מביאים כמה מכולות ומצהירים כי כולן כוללות מוצרים תמימים, שאינם עתירי מס, בעוד שבחלקן יש סיגריות ומוצרי טבק מוברחים.

בדצמבר נעצר תושב הגלבוע כשניסה להבריח מכולה עם מאות אלפי חפיסות סיגריות בשווי מס של 14 מיליון שקל, לאחר שהצהיר כי מדובר במכולה של נודלס מטורקיה.

באוקטובר האחרון נתפסו כך מכולות מלאות פאקטים שנשלחו מדובאי לנמל אשדוד, והחשד הוא שמדובר ברשת הברחה שמעורבים בה ארגוני פשיעה גדולים ופעלה זמן ממושך. דובאי וטורקיה הן בין היעדים החדשים שמחליפים את להיט ההברחות הקודם, אומן שבאוקראינה, שממנה התקיימה תעשיית הברחות ענפה עד המלחמה.

בשבוע שעבר הוגש כתב אישום נגד תושב אשדוד, שהועסק בחברה שנותנת שירותים לאוניות בנמל והצליח להבריח בתקופה של מספר חודשים מאות אלפי קופסאות סיגריות - תוך שהוא קושר קשר עם קפטן האוניה והקצין הראשון שלה. ברשות המיסים ציינו ששווי המס עבור ההברחות כ-5.8 מיליון שקל. 

לא רק סיגריות רגילות:

הסיגריות האלקטרוניות נכנסו לפני עשור לשוק הישראלי בלי מס בכלל, ורק לאחר שהמיזם למיגור העישון עתר לבג"ץ המצב השתנה, ומחירן קפץ בבת־אחת.... אז גם ההברחות ביחד איתם -  

בדצמבר האחרון נעצר צעיר בן 24 מבאר שבע, בחשד שהפעיל רשת להברחת סיגריות אלקטרוניות לישראל, באופן פרימיטיבי אך יעיל למדי, באמצעות משלוחי דואר ישירים: בזמן ששהה בארה"ב שלח לישראל יותר מ–100 חבילות עם סיגריות אלקטרוניות, ורשם עליהן מידע כוזב כדי להתחמק מתשלום מס. הוא שיתף פעולה עם שותפים בישראל שמשכו את החבילות מלוקרים ברחבי הארץ, ושיחררו את הסיגריות האלקטרוניות לשוק. "שיטת הלוקרים" חזרה על עצמה גם במקרים אחרים שרשות המסים מדווחת עליהם: מבריחים ששולחים חבילות ללוקרים של אנשים פיקטיביים במגוון כתובות, שליחים שמוציאים את המשלוחים מהלוקרים תמורת תשלום ושיווק של הסיגריות בהמשך דרך רשתות חברתיות, תוך שימוש במספרי טלפון שלא ניתנים לשיוך למשתמש.

עתה נוצר אתגר חדש ומסובך בהרבה בפני רשויות המס בישראל: הסיגריות האלקטרוניות והניסיון להתחקות אחרי היבואנים והמשווקים שלהן לצורך גביית מס. מדובר בשוק צעיר יחסית שהשתלט באגרסיביות בעיקר על בני נוער וצעירים, שרבים מהם כבר מעידים על עצמם כמכורים, ומציב אתגרים אדירים למדינה מבחינת אכיפה.

גם בני נוער מבריחים אלקטרוניות:

גם בני נוער נכנסים ל"משחק" הזה כדי להגדיל משמעותית את דמי הכיס שלהם – הם פשוט יושבים על האינטרנט, עושים יבוא אישי דרך הדואר, אוגרים כמות של 200–100 עד 1,000, יורדים לפיצוצייה מתחת לבית ומוכרים לה בהנחה גדולה עבורה וברווח גדול עבור עצמם.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה