הכירו את סא"ל אשר בנישתי, תושב תקומה- מג"ד קדם בחטיבת החילוץ וההדרכה של פיקוד העורף

$(function(){setImageBanner('381a5743-68b4-495c-ac8d-c1296852e959','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26579,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

מג"ד קדם בחטיבת החילוץ וההדרכה של פיקוד העורף, סא"ל אשר בנישתי, תושב תקומה במועצה האזורית שדות נגב, נשוי למעיין, עובדת סוציאלית במועצה ואב לארבעה ילדים. משרת בפיקוד העורף משנת 2010, כחלק מתפקידיו היה מ"פ, סמג"ד בגדוד תבור ומפקד מחזור. כשהחל מבצע ׳שומר החומות׳, הגדוד שלו נפרס בשלושה מוקדים מרכזיים, שדרות, אשקלון ואשדוד. תחושת השליחות היא זו שמובילה אותו בשל היותו תושב העוטף מזה כ-16 שנה.


ספר לי קצת על הגדוד, מה הייתה העשייה שלכם במסגרת המבצע?
"לפני שבוע וחצי היינו בתעסוקה מבצעית בחטמ"ר יהודה בגזרת חברון ולאחר מכן מצאנו את עצמנו פרוסים בכל רחבי הדרום. לגדוד שתי מטרות מרכזיות – הראשונה היא קפיצה לכל אירועי קריסות בתים אשר נפגעו מירי רקטי, באחריותנו לוודא כי אין לכודים תחת ההריסות ואם נדרש חילוץ אז לחלץ. פועלים באמצעות שיתוף פעולה עם ארגוני החירום כמו מד"א, כב"א וכדו'.
המטרה השנייה היא פעילות בזמן שגרת חירום, כחלק ממבצע 'שותפות גורל' עברנו דלת דלת על מנת לוודא כי כולם מודעים למרחבים המוגנים שלהם, לא לכולם יש ממ"דים ולמי שאין יש צורך להסביר לו מה המרחב הממוגן ביותר בסביבתו, ביצענו הסברה ממוקדת לאוכלוסייה וסייענו לנפגעי חרדה."
דובר צה"ל

 
כתושב העוטף, איך ההרגשה להגן על הבית? איך התמודדתם עם המצב בבית הפרטי שלך?
"לשרת בעוטף זו חוויה מיוחדת. צריך לדעת לתמרן בסיטואציה בה אני שומע על מטחי רקטות שנורו לעבר העוטף ושם היישוב שלי קופץ בהתרעות פיקוד העורף, צריך קודם כל לוודא שהכוח שלי בסדר ולאחר מכן להתקשר למשפחה ולוודא שגם הם בסדר. זוהי תקופה מאתגרת לאור העובדה שאשתי ואני נמצאים בכוננות במצב הזה, אני בכוננות על כל הדרום והיא בכוננות על קיבוץ סעד. אומנם קל יותר להסביר לילדים את הסיטואציה ומה אבא עושה אבל עדיין חשוב לזכור שגם הבית שלי צריך את התמיכה שלי ואשתי היא זו שנותנת את הכוח לכל הדבר הזה."

ספר לי על חוויה שזכורה לך מהאירועים במסגרת מבצע 'שומר החומות'.
"היינו באירוע בו נפגעה עובדת זרה באשקלון ולבסוף נהרגה. הבית ספג פגיעה ישירה, הטיל נפל בדיוק באמצע הבית כך שבצד אחד נכחו ניצולת השואה שנפגעה ועובדת זרה שנהרגה כתוצאה מהפגיעה ובצד השני היו שלוש דורות – סבא, סבתא, אמא ונכדים. בתוך מס' דקות אתה נדרש להבין את הסיטואציה, אירוע שמעביר אותך בתוך כל קשת הרגשות. צריך להבין מי נמצא בבית, לבדוק האם יש לכודים ואם יש אז לבצע חילוץ, לחבק ולעזור לנפגעי החרדה. כל כולך בתוך הסיטואציה."

האם הגדוד הוכשר לטיפול בנפגעי חרדה?

"הגדוד עובר סכמת טיפול בנפגעי חרדה שנקראת 'יהלום', זוהי בעצם הכשרה בסיסית לטיפול בנפגעי חרדה הכוללת מענה מידי לאירוע. לאחר מכן מגיע המענה הרשותי (עובדים סוציאליים)."
דובר צה"ל

הזכרת מקודם את העיסוק של אשתך, עובדת סוציאלית, העשייה שלך כחלק ממבצע 'שותפות גורל' די דומה לעשייתה. נכון?
"נכון. בבית משתפים חוויות, כל אחד משתף מהחוויות שלו בתוך האירוע. כשיש אירועים אני צריך לתת מענה והיא בעצם המענה המשלים. כל אחד מאיתנו לוקח חלק בחוויה הזו, למרות שיש מתח, אין פחד."

יש איזשהו מסר שתרצה להעביר לתושבי הדרום, לתושבי העוטף?
"קודם כל אני יודע שכולם חזקים מאוד, ראיתי את החוסן והרגשתי אותו גם בבית. בסוף, אי אפשר להתחייב על מאה אחוז אבל הייתי במקומות בהם אנשים היו בממ"ד ואני יכול להגיד, בכובע של המחלץ, שהישמעות להנחיות פיקוד העורף מצילה חיים."

האם יש יתרון לכך שבחטיבה יש גם לוחמות בימים אלו?
"בוודאי. שיתוף הפעולה, העבודה המשותפת, אין הבדל בגדוד בין לוחם ללוחמת. אין משהו שלוחם מסוגל לעשות שלוחמת לא. יש יתרון אדיר בכך בטח בעולמות של חילוץ מצד אחד ומצד שני עבודה עדינה וכירורגית מול האוכלוסייה."

ספר על חוויה אישית שלך כתושב העוטף.
"כל המשפחה שלי חיה בטווח הטילים, המשפחה של אשתי גרה באזור נתיבות והמשפחה שלי באזור אשדוד ושדרות. בכל אזעקה שהייתה ראיתי על המסך את כל המקומות שהקרובים שלי גרים בהם. זה סיפור משפחתי, כל אזעקה אני צריך להבין רגע שזה לא ליד המשפחה וכמה רחוק זה מהם. נולדתי וגדלתי בירוחם וחוויתי את זה כל חיי אבל לא הייתי זז מכאן לכל מקום אחר, מבחינתי לגור בדרום זה הדבר."

מה אתה הכי אוהב במושב?
"לטייל עם הילדים בשדות של המושב בימי שישי."
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה