מלגות הצטיינות על שם יאיר גוראון ז"ל יוענקו לסטודנטים תושבי הדרום העוסקים במחקרים חקלאיים

$(function(){setImageBanner('5e58f41e-509b-4235-a4b7-12b6ad5e2bcc','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26579,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

טקס הענקת המלגות יתקיים כחלק מ'כנס הערבה לחדשנות בחקלאות', המתקיים זו הפעם הראשונה במסגרת התערוכה החקלאית הגדולה בישראל, שתיערך בתחנת המחקר "יאיר" בחצבה ב-1-2 בפברואר 2023.

קרן המלגות על שם יאיר גוראון ז"ל מייסדו ומנהלו הראשון של מו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית-תמר, אשר על שמו תחנת המחקר החקלאי "יאיר", תעניק השנה מלגות בהיקף של כ-90,000 שקלים לסטודנטים מצטיינים אשר לומדים לתואר שני או שלישי ומתמחי Post doc, שמחקרם עוסק באזור הערבה בתחומי חקלאות, מים, איכות הסביבה, ביוטכנולוגיה ועוד. קרן המלגות נוסדה על ידי משפחת גוראון, ותרומות מגופים וחברות: מועצה אזורית הערבה התיכונה, זרעים גדרה, ירוק 2000, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, אדא פרש ועוד. במהלך העשור הראשון לפעילותה גייסה הקרן תרומות בהיקף של כמיליון שקלים לטובת מלגות.

 יאיר גראן ז"ל צילום משפחתי

רן גוראון, מנכ"ל "בזק" ומייסד קרן המלגות ע"ש אביו יאיר גוראון ז"ל: "אני מודה לאילון גדיאל יו"ר קרן המלגות, ומנהל מו"פ ערבה תיכונה וצפונית- תמר שהקים אבי ז"ל, אשר עושה רבות למען קידום החקלאות המתפתחת, ולראש מועצה אזורית מאיר צור על התמיכה והחתירה למצוינות בחקלאות וחינוך בערבה. המלגות תחולקנה זו השנה ה-13, במטרה לעודד מחקר ופיתוח בתחומי חקלאות, מים וקרקע באזור הערבה. אנו גאים לראות את המשך מפעל חייו של אבא ז"ל, המשתקף בפני הדור הצעיר העמל על מחקר ופיתוח כלים יישומיים לחקלאות משוכללת ומתקדמת באזור הערבה ואנו מקווים כי המלגות ימשיכו לסייע לפרוץ דרך ולהביא בשורה בתחום".

 

בין מקבלי מלגות המחקר השנה, סטודנטים מצטיינים תושבי הדרום

עינת זהביאן צילום אלבום פרטי

עינת זהביאן ממדרשת בן-גוריון, סטודנטית לתואר שלישי (PhD), במכונים לחקר המדבר ע"ש יעקב בלאושטיין, באוניברסיטת בן גוריון בנגב, חוקרת את ההשפעות של הפרעות האדם בקרבת מקורות מים טבעיים בנגב ובערבה- על חברת בעלי החיים באזור. מחקרה מתמקד באזורים מדבריים, ומעריך את ההשפעה של הפעילות האנתרופוגנית (מעשה ידי אדם) בהקשר של "לחץ תיירות" (מספר ותדירות המבקרים) על חיות הבר בסביבת מקורות מים. לתוצאות המחקר חשיבות רבה הן בקנה מידה גלובלי, על ידי הרחבת הידע על שימור אזורים מדבריים, והן בקנה המידה המקומי על ידי כך שיספקו לרשות הטבע והגנים נתונים שיאפשרו ניהול מבוסס ידע, של מקורות מים מדבריים במטרה להפחית את הקונפליקט בין אדם לחיות הבר באזור הערבה.

 עודד פרידמן צילום אלבום פרטי

עודד פרידמן מקיבוץ קטורה, סטודנט לתואר שני (M.Sc) בפקולטה לחקלאות ברחובות של האוניברסיטה העברית, חוקר את השפעתם של דשנים שונים על הגדילה והיבול של עץ התמר בשנותיו הראשונות. למרות שענף התמר הינו גידול מרכזי בחקלאות באזור הערבה, מעט מחקרים מקומיים נעשו בתמר על ייעול דשנים. המחקר מתבצע במטעי התמר בערבה הדרומית. פרויקט המחקר של פרידמן, כולל אסטרטגיות דישון שונות לעצי תמר צעירים. מטרתו העיקרית של המחקר להגיע להמלצות דישון מדויקות שיובילו להתפתחות מיטבית של עץ התמר בשנותיו הראשונות, הגעה למיקסום יבול בשנת הגדיד הראשונה ויצירת ערכי סטנדרט לבדיקות עלים וקצב התפתחות תקין. המחקר של עודד מעשי, בעל חשיבות כלכלית, וכמעט בוודאות ישפיע על אופן גידול התמרים בערבה.

 נטע לי ליפקין צילום עמורי יוסף עמוסי

נטע לי ליפקין ממושב חצבה, סטודנטית לתואר שני (M.Sc), בבית הספר למדעי הים ע"ש ליאון צ'רני, המחלקה לביולוגיה ימית באוניברסיטת חיפה, חוקרת אילו גורמים (ביוטיים וא-ביוטיים) מכתיבים את הדינמיקה בזמן ובמקום עבור עשב הים באילת, וכן מנסה לחזות (באמצעות ניסויי מעבדה) מה יקרה כאשר נחשוף את עשבי הים לתנאי קצה (טמפרטורת חמות, חומציות נמוכה, וכמות נוטריינטים גדולה), המדמים את עתיד עשבי הים. תוצאות מחקרה של נטע לי יתרמו רבות להבנת המערכת האקולוגית החשובה של עשבי הים ולעתידה, בעידן של שינויים גלובליים ולחצים מקומיים. בנוסף תוצאות מחקרה ופעילותיה תורמות רבות למאמצי הנגשת המחקר על עשבי הים לציבור הנרחב והצורך בהכרתם של מרבדי עשבי ים כאזורים מוגנים.

 

בשני ימי התערוכה החקלאית הגדולה בישראל, 1-2 בפברואר 2023, תפתח תחנת המחקר "יאיר" לציבור הרחב, לחזות בחקלאות המתקדמת המתקיימת בערבה. בתערוכה שתשתרע על שטח של 20 דונם, יציגו מעל 200 חברות מהארץ והעולם, את החידושים העדכניים ביותר בתחומי החקלאות, הגינון, חיסכון במים, חשמל סולארי, רכבי שטח, מכניקה, פטנטים ועוד. במהלך התערוכה יתקיימו סיורים מודרכים בחממות המחקר והגידול.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה