הפינה של ד"ר לאסט פולק מרדכי : שתלים כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('ce250ab1-93df-4703-bdcf-3671435205a6','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,26579,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('ce250ab1-93df-4703-bdcf-3671435205a6','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,26579,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

כאשר קיים מחסור של שיניים בפה, נוצרת בעיית אכילה ופוגע ביכולת לחייך, לשם כך נמצא הפתרון השתלת שיניים, אם זאת, לאורך שנים ישנה תפיסה ששתלים זהו גוף זר או בעצם איבר שמוחדר לגוף דרך ניתוח קשה הדורש אשפוז. אך ברפואת שיניים השתל מקבל תפנית אחרת, מדובר בטיפול פשוט וקל, אשר תורם לאיכות חיים, ומחליף את מקומם של התותבות והכתרים. אז אילו שיטות השתלה קיימות ומה הם הסיכונים?

פגשנו את ד"ר מוטי לאסט רופא חניכיים והשתלות המשמש כרופא חניכיים ומשקם בקופת חולים כללית ומרפאה פרטית.

לפי דבריו ישראל נחשבת למעצמה עולמית בתחום השתלות בשיניים, אחוזי ההצלחה הגבוהים של טיפולי ההשתלות הציבו אותם כטיפול המועדף והראשי המוצע למטופל לאחר אובדן שיניים.

מה זה בעצם שתל ולמה הוא משמש?

תפקידו של השתל הדנטלי הוא להשלים שיניים חסרות ללא פגיעה בשיניים בריאות, להיות תחליף לתותבת הנשלפת, ולסייע לאחיזה טובה יותר של התותבת בפה. 
.
השתלים הדנטליים הם למעשה ברגים שעשויים מחומר בשם טיטניום, שהיא מתכת יקרה. לשתלים הדנטליים יש הברגה פנימית והברגה חיצונית, והם עוברים טיפול שהופך אותם למחוספסים יותר ומאפשר אחיזה טובה בעצם בה הם יושתלו.

ד"ר לאסט מסביר " אובדן שיניים  עלול לפגוע באכילה ,בטחינת האוכל ולכן לגרום בעיות בקיבה ומערכת העיכול ,גורם לתזוזת שיניים, איבוד האיזון בפה ,אובדן שיניים נוספות ובנוסף פגיעה אסטטית במראה בביטחון העצמי וירידה בדימוי העצמי .

המטרה של השתלים יצרה אפשרות לשיקום השיניים החסרות בלי שימוש בשיניים סמוכות אשר הושחזו לצורך הלבשת כתרים וגשרים, שיקום קבוע על גבי שתלים מחזיר למטופל את ההרגשה של שיניים טבעיות , למשל במקום לבצע לאחר עקירת שן גשר של 3 שיניים, אפשר לבצע שתל בודד בלי לפגוע בשיניים אחרות" .

"מעבר לדימוי העצמי ישנה גם האפשרות כששן חסרה ייוצרו דלקות חניכיים ואובדן עצם לסת, פגיעה אסתטית, פגיעה תפקודית בשרירי הלעיסה ובמפרק הלסת . שתל יכול לפתור בעיות רבות, למשל תותבת שמתנדנדת וגורמת לפצעים ושפשופים.

מה היא השיטה להשתלת שיניים?

השיטה נקראת Endosteal, שפירושה השתלת שיניים בתוך העצם. זוהי שיטה נפוצה מאוד והיא כוללת השתלה של ברגים מסוגים וצורות שונים ישר לתוך העצם לאחר 3-6 חודשים העצם מתחברת לשתל ואז ניתן להמשיך את התהליך, כשברגים אלו הם הבסיס לשיניים המלאכותיות.  בעיקר לגשרים או לשיניים תותבות. מחקרים קובעים כי 95% מהשתלות השיניים בשיטה זו מסתיימות בהצלחה.

.

מה היא העמסה מייידית ?

שיקום באמצעות כתרים, גשרים או תותבות זמניות מיד בתום הניתוח להחדרת שתלים. פעולה זו נכנסה לשימוש בשנים האחרונות ומחייבת הקפדה יתרה על כל הכללים ועלולה לגרום לכישלון של השתלים.

 depositephoto

ד"ר מה הם הגורמים המרכזיים להצלחה של תהליך השתלת שיניים?

"דבר ראשון יש צורך בהתאמת המטופל להשתלה מבחינת מצבו הבריאותי, תרופות בשימוש כרוני, מצב ואיכות עצם הלסתות. לאחר מכן  יש לבחור מיקום אופטימאלי של השתל, בחירת השתל המתאים, תכנון ובחירה נכונה של סוג השיקום"

האם יש סיכונים בשתלים והשתלות?

"אני אציין שהסיבוך הנפוץ ביותר הינו זיהום, אחוז הסיבוכים בתהליך השתלות בעצם הוא נמוך ואחוזי ההצלחה גבוהים".

על מנת להקטין את הסיכוי לזיהום יש לערוך בדיקה מקיפה לפני הניתוח ולהיזהר מפני זיהום בזמן ואחר הניתוח, תוך שימוש בטכניקות חדשניות וסטריליזציה .

שמירה מעולה על היגיינת הפה, מעקב קפדני אחר הוראות הרופא ונטילת תרופות לפני ואחרי התהליך (לפי הוראות הרופא) תורמים ומסייעים במניעת זיהום.

"כמו בכל טיפול רפואי, גם בהשתלות קיימים סיכונים וסיבוכים שיש לקחת בחשבון כבר בשלב התכנון.

 

"בדרך כלל תופעות הלוואי אחרי השתלה אינן קשות כלל. מה שירגיש המטופל ברוב המקרים רק נפיחות וכאב שעבורן תקבלו תרופות לשיכוך הכאבים מציין ד"ר לאסט. בדרך כלל הנפיחות תיעלם כעבור כחמישה-שמונה ימים, ובמידה ויש שטפי דם ייעלמו לאחר כשבועיים".

 השתלות שיניים- לפני השתלההשתלות שיניים-אחרי השתלה

  ד"ר איזה עצות תוכל לתת למטופלים לפני ההשתלה ואחרי ?

"ראשית יש לבצע צילום CT לפני תכנון כירורגיה והשתלות, גם אם מדובר בשן בודדת שנראית קלה מאוד להשתלה. לאחר מכן, יש לעבור איבחון של שאר השיניים בפה ושל החניכיים, לטפל במוקדי זיהום אפשריים כמו עששת, טיפולי שורש שנכשלו, חניכיים מודלקות וכולי.

אם מדובר בשן אחרי סדק בשורש או ניידות גדולה, כדאי לעקור בהקדם ולתכנן השתלה, לפני שהמצב מחמיר, ואף עלול להשפיע לרעה על מצב שיניים סמוכות.

כדאי להיזהר מפרסומות והבטחות לשיקום מהיר וקל ביום אחד, שיטות פלא וכולי. יש לבחון היטב כל פתרון ולשאול על אלטרנטיבות שונות. דילוג על שלבים שונים בשיקום עלול להיות מסוכן למטופל ולגרום לכישלון הטיפול. גם שיקום על שתלים דורש תחזוקה יומיומית איכותית וביקורים סדירים במרפאה.

אם הנך סובל ממחלה כלשהי, או נוטל תרופות כלשהן, דווח לרופא כבר במפגש הראשוני, גם אם לא נראה לך שיש קשר בין המצב או התרופות לבין טיפולי שיניים! בהיעדר הנחיות מהרופא, יש להמשיך את השימוש בתרופות היומיומיות שלך כמקודם. לעומת זאת לתרופות שונות עלולה להיות השפעה לרעה על המצב, ויש להתייעץ עם הרופא המטפל .

לאחר ההשתלות, יש לעקוב במדויק אחרי הוראות הרופא והתרופות שנרשמו. למשל, גם אם אין נפיחות או כאבים, אין להפסיק שימוש באנטיביוטיקה וסטרואידים במידה וניתנו ע"י הרופא. התייעץ עם הרופא גם לגבי כדורים נגד כאבים מסוגים שונים, על שטיפות פה לחיטוי ועוד. כמו כן לאחר ההשתלות כדאי להקפיד על מנוחה.

בכל מקרה יש ליידע את הרופא על המצב לאחר ההשתלות ולבוא לביקורת, ובמיוחד אם נראה שהאזור עובר זיהום (למשל נפיחות חריגה, חום גוף עולה, כאבים עזים, הפרשת מוגלה וכולי).

 ד"ר לאסט פולק מרדכי

לייעוץ וקביעת טיפול  במרפאת ד"ר לאסט פולק מרדכי חייגו לטלפון : 052-2624887

לטיפים על  מגוון הטיפולים בשיניים, עקבו אחר המלצותיו של ד"ר לאסט פולק מרדכי באתר יישובניק נט. לסדרת הכתבות  לחצו כאן

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה