הסופר בן השבע מבית קמה יציל את החתולים העזובים?

$(function(){setImageBanner('a8d66869-1972-4ad0-a693-1dc684d96dfe','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26579,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

תהילה שדה מבית קמה גילתה שבנה הקטן סובל מרגישות יתר. את המצוקות שחש הוא תיאר בפניה בצורת סיפור דמיוני. כך יצא לאור ספר הילדים "תולי חתולי וסופת ההוריקן", וכעת באמצעותו יוכלו אולי הורים נוספים לזהות קשיים אצל ילדיהם

יהלי שדה בן השבע מבית קמה הוא כנראה אחד הסופרים הצעירים שקמו לנו. והוא לא היה "מבוגר" כל כך כשהכתיב את השורות, חמש וחצי בסך הכל. ספרו "תולי חתולי וסופת ההוריקן" יצא לאחרונה לאור, ואמו תהילה (49) מספרת שהוא ועולם הדמיון המפותח שלו הם אכן אלו שהולידו את היצירה.

שומע הכל, אפילו את הנמלים. יהלי ותהילה, צילום: אלבום משפחתי

כעת הספר מוצע למכירה, וכל הכנסותיו ייתרמו למען חתולים עזובים, ממש כמו שיהלי רצה. והאמת היא שיש מאחורי הספר והילד הסקרן הזה גם סיפור מעניין.

"הכל החל לפני כשנה וחצי", מספרת תהילה. "השכבתי את יהלי, והוא אמר לי שהוא מדמיין שיש יצור בים שמייצר סופות הוריקן, ושהוא מדמיין את עצמו כחתול שיוצא למצוא את היצור ולהפסיק את הסופות".

היא הציעה לבנה שהיא תכתוב את הסיפור שהוא מדמיין. וכך, ערב־ערב, במשך חודש, סיפר יהלי את סיפורו, והיא כתבה. רק אחרי חודשים ארוכים התבהר לתהילה על מה מדבר הסיפור, ומה הסיבה האמיתית המחוללת ומניעה את הדמויות.

"הלכנו למסיבת יום הולדת של קרוב משפחה, ויהלי לא הסכים להיכנס למקום שבו התקיים האירוע", כתבה תהילה בפוסט חושפני בעמוד הפייסבוק שלה.

"לתומי חשבתי שהוא עושה הצגות, וניסיתי לשכנע אותו להיכנס. הוא סירב, ואנחנו הלכנו הביתה מאוכזבים. לאחר שנרגע, הסביר לי יהלי שהיה לו רועש מדי במסיבה ושהרעש 'כאב לו באוזניים'. הוא הסביר לי שהוא שומע הכל, אפילו 'את הנמלים הולכות'".

הגילוי הזה, כך הסבירה, הבהיר הרבה התנהגויות של יהלי, שאותן לא הבינו ההורים קודם לכן, כמו הפעמים שבהן נהג להסתתר באירועים הומים, לבכות מכאב בגלל נסיעה על כביש משובש, או לסרב להשתמש במברשת השיניים החשמלית בגלל הרעש שהיא מייצרת.

"אחרי שהתבהר לי שהוא סובל מרגישות יתר, חזרתי אל הסיפור שכתב יהלי. ושם נדהמתי למצוא כי הכל כבר היה כתוב. אותו יצור שמחולל את סופות ההוריקן בסיפור של יהלי עושה זאת מפאת רגישותו לרעש, ובסיפור מצא לו יהלי פתרון".

תהילה החליטה שהסיפור המרגש של בנה צריך לראות אור, ולפיכך פנתה ליובל אלבג, אף היא מבית קמה, כדי שתהיה המאיירת של הסיפור.

"בזכות רגישותה הרבה וכישרונה העצום", כתבה תהילה בפוסט, "היא הפיחה חיים בדמויות שראה יהלי בדמיונו, וכך נולד הספר. מי שמכיר את יהלי (כיום בן 7) לא יתפלא שהגיבור הראשי של הספר הוא חתול. אבל מי שיקרא את הסיפור של יהלי, יוכל אולי להבין איך הילדים שלנו מספרים לנו על הקשיים שלהם, וכיצד אנחנו צריכים ללמוד להקשיב להם".

רגישות יתר בשמיעה היא לא הבעיה היחידה אצל יהלי. מלבד זאת שהוא שומע הכל, הוא גם רואה הכל ומריח הכל. זה בהחלט מאתגר, בעיקר אותו, אך גם את הוריו. עם זאת, תהילה מאמינה שהקשיים הללו עשויים להיחשב גם כמתנה, משום שאצל בנה הגיעו הרגישויות בשילוב עם מידה רבה של דמיון, חשיבה יצירתית ורגישות רבה לאחרים.

חתול קטוע רגל

תהילה נשואה לתמיר שדה (56), בן בית קמה, והם הורים גם לירדן בת ה־23. "יהלי נולד אחרי הרבה ניסיונות", מספרת תהילה בגילוי לב.

"שמנו לב שהוא רגיש מאוד, אבל אף פעם זה לא הפריע לנו. לתמיר ולי יש הפרעת קשב וריכוז שאנחנו מתמודדים איתה בעצמנו, והיה לי ברור שליהלי תהיה רגישות. זה גם מה שאמרו לנו הרופאים, כשהיינו בתהליך ההפריה בגיל מבוגר יחסית ועברתי הריון מורכב.

"בסופו של דבר נולד ילד מקסים וסקרן מאוד. בזכות הסקרנות הזאת שמתי לב לעצי פרי שלא ראיתי קודם בקיבוץ, וגם להרבה חרקים שמסתובבים פה. הוא רואה הכל והופך כל אבן. אף פעם לא הלכנו ישירות לגן. כל יום הוא חקר את הסביבה בדרך. גם זה לא קל".

את הרגישות הזאת תרגמתם לספר.

"זה הכל בזכות הדמיון הפורה שלו".

אילו תגובות קיבלת?

"מדהימות. הרבה אהבה. מחזקים אותי מאוד על ששמתי לב לרגישות שלו".

יהלי, העולה לכיתה ב', אסף לביתו לפני שנתיים חתול קטוע רגל, והוא מגדל אותו עם משפחתו. "האהבה והחמלה של יהלי כלפי חתולי הרחוב", ממשיכה תהילה, "היא רק דוגמה לרגישות הזאת. יהלי חולם שכשהוא יהיה גדול הוא יקים מקלט לחתולי רחוב.

"לשמחתנו, מצאנו כבר איש מדהים שהגשים את החלום של יהלי. שמו אופיר בן־חמו, והוא הקים מקלט לגורי חתולים שנקרא 'אמא מחליפה - המרכז להצלת גורי חתולים'. כשסיפרתי ליהלי על הפרויקט הזה, הוא מיד רצה ללכת להתנדב שם".

במטרה לתמוך בפרויקט, החליטו במשפחת שדה למכור את ספרו של יהלי ולהעביר את כל ההכנסות כתרומה ל"אמא מחליפה". הספר מוצע למכירה במחיר סמלי של 25 שקלים. "נשמח אם תתמכו ביצירה המקסימה של יהלי ויובל, ועל הדרך גם תעזרו לאדם מקסים להציל עוד כמה גורי חתולים", סיכמה.

לקניית הספר: תהילה שדה 052-6015431, או באתר מרמלדה 2.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה