רומן חדש לעובד הדפוס מבארי שלא מפסיק ליצור

$(function(){setImageBanner('dc6ba0db-60c0-4238-a0ca-3a6f5c2ffaa5','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26579,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

ביום הוא עובד במפעל בקיבוץ, אולם את שעות הפנאי הוא מקדיש לאהבתו האמיתית: הכתיבה. בספרו החדש מציג דוֹנדי שוורץ הרפתקה דמיונית שקורצת למציאות, ומעניק שיעור על חברוּת אמת

לאחרונה ראה אור ספרו של דונדי שוורץ (57) מבארי "מוב וזגורי והמחפר הענקי", בהוצאת ספרי ניב.

"כתיבה זו האומנות היא מסוכנת". שוורץ, צילום: עופר גתי

במרכז הספר שני חברי ילדות, אחד איש עסקים שכשל במיליונים והשני שסופח לבית חולים לתשושי נפש. הם מוצאים ביניהם חיבור מוזר אחרי שנים רבות של נתק.

יחד הם מחליטים לחפור את הבור העמוק ביותר בהיסטוריה ולהוציא מליבת כדור הארץ את הזהב החבוי שם. הדברים כמובן מסתבכים לפני שהעלילה מגיעה אל סופה. אפשר לדמות סיטואציה מהאקלים הפוליטי והחברתי במדינה כיום, ומכאן להקיש על אופי העלילה.

שוורץ נולד ב־1961 במונטריאול, קנדה, והגיע לקיבוץ כנער צעיר מרמת השרון. "בנעוריי קראתי ספרים שריגשו אותי בצורה כזו שחלמתי להיות סופר כשאגדל", אומר שוורץ.

"לאורך השנים כתבתי סיפורים וגם עסקתי בצילום, אך בהיותי צעיר יותר, נסתרה ממני דרך בניית סיפור ארוך יותר או רומן, כך שעזבתי את הכתיבה וחזרתי לעסוק בה רק בגיל מבוגר, בסוף שנות השלושים לחיי.

"כיוון שלא התאפשרו לי לימודים גבוהים בספרות, הסתפקתי בהשתתפות בסדנאות כתיבה שונות, ששימשו לי כור היתוך קטן ואיכותי, הרחוק כל כך ממציאות עבודתי ברצפת הייצור במפעל הדפוס הקיבוצי.

"כתבתי הרבה ובשקדנות במשך שנים רבות, ואני מוצא שזו האומנות הכי מסוכנת לכאורה - חושפנית ומטלטלת ברמות הגבוהות שלה, הן את הכותב והן את הקורא הרגיש. לכן פרסום ספרי הראשון היה קשה מאוד עבורי, אבל צלחתי אותו".

איך בכל זאת נולד הספר?

"הרעיון לרומן צמח משיטוט אקראי בתערוכה לימודית של ילדי הכיתות הנמוכות בבארי. הם יצרו ביתנים ובהם פוסטרים והמחשות ויזואליות של עובדות בתחומי עניין שונים.

"עצרתי ליד דוכן שבו כתבו הילדים על מחקר המוצא שיש סיכוי גבוה להימצאות מרבצי זהב אדירים בליבת כדור הארץ - מרחק אלפי מטרים במעבה הכדור. הבזיקה בי מחשבה: מה אם אכתוב על שני בחורים שבונים מכונה מופלאה כדי לדוג את הזהב הזה ולהתעשר?

"מיד התחלתי לחשוב על מי הם יהיו, ומה יהיה טבע המסע שלהם בחיים. חוויתי באותו זמן פרידה מבת זוג, ופחדתי שבהיותי לבד לא אשכיל לרוץ את המרתון הדרוש לכתיבת רומן מבחינת המשמעת העצמית.

"אז רשמתי את עצמי לסדנת כתיבה, וסגרתי עם המנחה כי במהלך הסדנה אכתוב ספר, וכי בכל פגישה אביא קטע ממנו. ראיתי שצחקו והתרגשו מקטעי הסיפור שהבאתי, וכך כתבתי בחריצות שעות וימים, בבית ובבית קפה, גם הרבה אחרי שהסתיימה הסדנה - עד לסיום הספר כולו".

אם שואלים את שוורץ מה התוכניות לעתיד, לפחות ברמה האומנותיות, הוא משיב מייד שהכוונה היא להמשיך ליצור סיפורים בכתיבה או בקולנוע, לתחזק את הסטודיו לצילום כעסק קטן, לצייר כשמתחשק, וכמובן לעבוד בדפוס ברצפת הייצור בעבודה שאינה נוגעת לכל זה ולהשתדל להיות מבסוט מזה.

"אני חושב שצד משובב בספר הוא מתן שמות מוזרים ולעיתים מצחיקים לדמויות המפתח בו. הפעם נתתי לעצמי דרור מוחלט להתפרע עם הנושא הזה של שמות עבריים, ונהניתי מכך מאוד.

"אני מקווה שמי שיקרא את הספר ייהנה מכך גם הוא. אומנם הספר עוסק בנושא היתולי במקצת ובעל דמיון, אך בד בבד הוא עוסק גם בעובי הקורה של נושאים כבדים, כגון טיבה של חברוּת ארוכת־שנים בין בני אדם, טיבן של מחלות נפש, תפקודן של מערכות המנהלות מדינה, וכל מחול הרגשות הבלתי פוסק שכולנו חווים ביום־יום: קנאה, שנאה, אהבה, בגידה, גדלות־רוח, שפלות־רוח ועוד הרבה רגעים על מה שביניהם".

ספריו הקודמים של שוורץ "משהו משל עצמו" ו"חברה טובה" נמצאים באתרי הספרים המקוונים "עברית" ו"מנדלי מוכר ספרים", וכן באתרי סטימצקי וצומת ספרים.

את הספר "מוב וזגורי והמחפר הענקי" ניתן לקנות במחיר מוזל של 65 שקלים במייל [email protected] או בטלפון 054-7918948. בקרוב יועלה הספר לאתרי הספרים המקוונים ויהיה ניתן לרכישה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה