האם מענק האשפוז בסך 15,691 שקלים יינתן לנשים שבוחרות ללדת בבית?

$(function(){setImageBanner('c3011b48-c488-4b6a-bf72-e71809cdcad1','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26587,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

הצעה לתיקון חוק הביטוח הלאומי הונחה על שולחן הכנסת ביוזמת התנועה לחופש בחירה בלידה על ידי ח"כ מיכל שיר סגמן אליה עתידים להצטרף עוד חברי כנסת. כיום משלם הביטוח הלאומי מענק אשפוז בסך 15,691 שקלים על כל לידה. המענק משולם ישירות לבית החולים בו בחרה האישה ללדת. על פי הצעת החוק החדשה, במקרה שבו התרחשה הלידה מחוץ לבית החולים, יועברו דמי האשפוז - ישירות ליולדת.

מארגון המיילדות בישראל, המייצג את 1,400 המיילדות בבתי החולים הציבוריים, מיילדות הבית והקהילה נמסר בתגובה: "אנו מברכות על האפשרות שהיולדת תבחר היכן ללדת והמענק יועבר בהתאם למקום בו ילדה ובלבד שתמיד תהיה איתה מיילדת בדיוק כפי שקובע נוהל משרד הבריאות. בבית, במרכז לידה או בבית חולים, חופש בחירה מתחיל בלידה. הקו המנחה שלנו בארגון המיילדות הוא שימת דגש עליונה על בטיחות היולדת והתינוק לצד האיזון עם חופש הבחירה. קיימות הוכחות מדעיות שלא ניתן להתכחש אליהן שכאשר ההיריון תקין, האישה בריאה והעובר מתפתח בצורה תקינה, לידת בית בטוחה כמו לידה בבית חולים. ישנן מדינות כמו קנדה, בריטניה והולנד שבהן משרד הבריאות מעודד לידות בית באמצעות מימון בדומה להצעת החוק. כיום בישראל, אישה שבוחרת ללדת בבית צריכה לממן זאת מכיסה ואנו מברכות את התנועה לחופש בחירה בלידה, על היוזמה לחוק".

עוד נמסר מארגון המיילדות בישראל כי: "מיילדות הבית שלנו המאפשרות לנשים ממש את זכות הבחירה עושות זאת תוך כדי סיכון עצמי מאחר וכיום אין אף חברת ביטוח שמבטחת אותן. אנו מקוות כי עם שינוי החוק גם חברות הביטוח ישנו את המדיניות בהתאם ותופסק האפליה נגד נשים שיולדות בבית ונגד מילדות שעוזרות להן".

יצוין כי לידת בית גם כוללת ליווי היריון רציף על ידי מיילדת, מודל שארגון המיילדות מוביל בימים אלו (ללא קשר ללידות בית) ביחד עם משרד הבריאות, קופות החולים והאיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, תוך שימת דגש על יצירת פרוטוקול אישי, עבור כל אישה במהלך כל ההיריון ולא רק ברגע השיא של הלידה.

יודגש כי על פי הנחיות משרד הבריאות, מורשת לבצע לידת בית, מיילדת שרשומה בפנקס המיילדות, בעלת וותק של 3 שנות עבודה בחדר לידה מוכר בישראל, ולאחר שהתנסתה ב-10 לידות בית שבהן נכחה מיילדת בית מנוסה. במקביל קובע הנוהל, כי יש לפנות את היולדת לבית החולים במקרה של התרחשות אחד או יותר מרשימה מפורטת של סיבוכים כמו עיכוב ההתקדמות בלידה הפעילה וחריגה מהנורמה במצב היולדת והתינוק או חלילה דימום בכמות רבה מהרגיל.

בהקשר זה מדגישים בארגון המיילדות בישראל כי: "למיילדת יש את ההכשרה והמומחיות הדרושים למתן טיפול בטוח ויעיל בתהליך הלידה הביתית. היא הוכשרה לזהות סיבוכים פוטנציאליים ולקבל החלטות מתאימות בזמן אמת לגבי העברה לבית חולים במידת הצורך. במקביל מספקת תמיכה רגשית והכוונה ליולדת ולבן זוגה לאורך תהליך הלידה ויכולה להבטיח חווית לידה בטוחה וחיובית גם לאם וגם לתינוק. לכן חשוב לנו לומר לכל הנשים בהריון - היכן שתבחרי ללדת, תמיד תהיה איתך מיילדת".

עוד נכתב בדברי ההסבר לחוק שהוגש, כי "נשים בישראל שאינן מעוניינות ללדת בבתי חולים או במוסדות רפואיים אלא בלידות בית או במרכזי לידה ('לידות קהילה') לא זכאיות לקבלת מענק האשפוז. כך למעשה, השיקול הכלכלי פוגע בחופש הבחירה של היולדת ומכריע היכן וכיצד ללדת, כיוון שבלידת בית כל הוצאות הלידה מוטלות על כתפי היולדת. מטרתה של הצעת חוק זו לאפשר חופש בחירה ליולדת בלי שהיא תחשוש שלא תוכל לשלם את עלויות הלידה שבה תבחר. על כן, מוצע להוסיף הוראה לפיה יולדת שבוחרת שלא ללדת בבית חולים או במוסד רפואי, ישולם מענק האשפוז ישירות אליה, על מנת לכסות את ההוצאות שהיא הוציאה בקשר ללידה עצמה ועד לסכום סך מענק האשפוז הקבוע בחוק כיום. כך, יתאפשר חופש הבחירה של כל יולדת, ומימוש זכותה הטבעית לחירות".

ארגון המיילדות בישראל, הוא האיגוד המקצועי המייצג של 1,400 המיילדות בבתי החולים הציבוריים בארץ, מיילדות הבית והקהילה. מדובר בנשות מקצוע, בעלות רישיון של מיילדת מוסמכת, אשר ניתן להן על ידי משרד הבריאות בחלוף חמש וחצי שנות לימוד והכשרה מעשית. הארגון פועל ברוח הזמן לקידום המיילדות, העמקת הכשרתן והרחבת סמכויותיהן. במקביל עורך הארגון כנסים מקצועיים, יוזם הרצאות מרתקות, ימי עיון, סדנאות, טיולים וקורסים. 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה