הפסקת הריון יזומה - איפה מתחילים?

$(function(){setImageBanner('d433b4d0-bf40-4dcb-8741-d1b708f32065','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26587,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

הפלה או הפסקת הריון יזומה מתבצעת על ידי נטילת תרופות או באמצעות הליך כירורגי, שניהם באמצעות רופא/ה מורשים בלבד, ועל פי הנחיות משרד הבריאות, בין אם מדובר בהליך המתבצע במוסד ציבורי או פרטי.

Depositphotos

מי רשאית לעבור הפלה יזומה?

יש כמה קריטריונים לביצוע הפסקת הריון יזומה, כחלק מבקשת אישור של הוועדה להפסקת הריון, אליה יכולה לפנות על פי חוק כל אישה בישראל שעומדת בתנאים הבאים:

 

  • גילה מתחת ל - 18 (את הבקשה ניתן להגיש גם ללא אישור הורה או אפוטרופוס).
  • מעל גיל 40.
  • אישה שאינה נשואה.
  • הריון מחוץ לנישואין.
  • הריון שנגרם כתוצאה מיחסים האסורים על פי חוק.
  • קיים חשד כי העובר הוא בעל מום.
  • ההריון עלול לסכן את חיי האישה או לגרום לה נזק.

 

איך מגישים את הבקשה?

במידה ואת עומדת בכל הקריטריונים, ניתן לפנות לאחת מהועדות להפסקת הריון רק לאחר שראית רופא/ת נשים, על פי הרשימה המפורטת באתר משרד הבריאות. את הבקשה יש להגיש מתחת לשבוע 24 להריון. לאחר מכן הפלה יזומה נחשבת "להפסקת הריון בשלב החיות" ולכן, על פי הוראות משרד הבריאות, האישור ינתן ע"י אחת מ-13 הוועדות להפסקות הריון, המתייחסות לשלב זה של ההריון.

 

חשיבות השמירה על סודיות

חשוב שתדעי כי מחובת הוועדה לשמור על סודיות, במטרה לשמור על פרטיותך, דבר בלתי נפרד מהתהליך שכולל גם שיחה עם עובדת סוציאלית, פגישה עם רופא או רופאה וחתימה על 'טופס הסכמה מדעת', בו את מביעה במפורש את רצונך להפלה יזומה. במידה ואת חשה צורך לשוחח עם אנשי מקצוע נוספים כדוגמת פסיכולוג/ית, דעי כי הינך זכאית לכך.

 

מה קורה מרגע אישור הוועדה, ועד להליך עצמו?

ברוב המקרים תקבלי את החלטת הוועדה באותו הרגע, וגם את מועד ביצוע ההליך.  

הפסקת ההיריון יכולה להתבצע בבית חולים פרטי, בבית חולים ציבורי מורשה או בכל מרכז רפואי שקיבל את אישור הוועדה ומורשה לבצע הליכים אלו.

 

האם יש זכאות למימון הפלה יזומה?

במידה ואכן פעלת על פי הוראות משרד הבריאות, וקיבלת את אישור הוועדה הרלוונטית להפסקת הריון, תוכלי לקבל מימון לתהליך אשר כלול במקרה זה בסל הבריאות בתנאי שגילך מתחת ל-33, במידה וההריון מסכן אותך או שיש חשד למום בעובר, וכאשר הגורם להריון הוא יחסים אסורים על פי החוק הפלילי, כדוגמת אונס או גילוי עריות.

מעל גיל 33 עלות ההליך אינו מכוסה ע"י קופות החולים.

 

הפלה יזומה היא דבר מאוד לא פשוט ומורכב. גם אם החלטת שאת מעוניינת בהפסקת הריון, הדרך והתוצאה כוללים אתגרים נפשיים ופיזיים, עליהם חשוב שתקבלי מענה.

בין אם את מתלבטת או שהחלטת שאת מעוניינת בהפלה יזומה, תוכלי לפנות אלינו כדי לקבל מעטפת הכוללת ייעוץ, מעקב רפואי ואוזן קשבת.

 

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן- רופא נשים בכיר בקופ"ח כללית.

 

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה