אבחון, ביופסיה שד, והטיפול בסרטן השד

$(function(){setImageBanner('c5370a5d-a9b7-4197-ba8f-f655e289ce43','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26591,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

אחת מתשע, צמד מילים מוכר ומצמרר, אך מה לעשות והוא נשען על נתונים סטטיסטיים אמיתיים. אם הרופא שלך המליץ על ביופסיה שד, חשוב לבצע זאת בהקדם. לרוב מדובר באזעקת שווא, אך יש לוודא זאת, והאבחון המוקדם מציל חיים. אבחון של סרטן השד בשלביו המוקדמים משפיע בצורה כה דרמטית על סיכויי ההישרדות שלך, עד כי ההמלצה הגורפת היא לבצע בדיקות מנע שגרתיות כבר מגיל צעיר.

Pixabay

אם אובחנת בסרטן שד בשלבים מוקדמים מאוד, וזאת בזכות בדיקות שגרתיות ותכופות, את עומדת מול סיכויי החלמה עצומים, מבלי להיכנס לתופעות הלוואי הקשות והאתגרים העצומים שכל אישה הסובלת מהסרטן הנפוץ והנורא הזה צריכה לפגוש. אנו ממליצים לך בחום להיות עם האצבע על הדופק, ולוודא שביומן שלך יש תמיד תור לפגישת אבחון עתידית, בעוד חצי שנה, שלושה חודשים, שנה, בהתאם לגיל ולהמלצות הרפואיות האישיות שלך, כדי שתוכלי לישון בשקט בידיעה שאת מכוסה היטב, ועושה את הצעד האחראי לבריאות שלך.

מתי ממליצים על ביופסיה שד?

  1. ממצאים מחשידים באולטראסאונד – חלק מהבדיקות שיש לבצע בשגרה הינן בדיקות ממוגרפיה או ULTRASOUND. בדיקות אלו מאפשרות לרופא לבחון את מרקם ומבנה השד מבפנים, ולזהות מבעוד מועד היווצרות של שינויים מחשידים ברקמה. במידה וזוהו גושים ושינויים אלו ויש חשש כי מדובר בגוש ממאיר – הרי שהרופא המאבחן יפנה לביצוע ביופסיה שד.
  2. בדיקת מישוש – בין אם את בדקת ומצאת משהו חשוד שלא היה שם לפני כן והלכת לבירור בעקבות זאת, ובין אם הגוש התגלה בבדיקה שגרתית מונעת, במידה ישנו חשש כי הגוש הנימוש הינו ממקור סרטני ימליץ הרופא לבצע ביופסיה לשד. חשוב לדעת שבהרבה מאוד מקרים לא מדובר בגוש סרטני כלל.
  3. הפרשות מהפיטמה – לא מדובר על הפרשות שגרתיות שאת מכירה, אלא הפרשות של נוזל לא שגרתי ואפילו דימום מהפיטמה.
  4. בית השחי – אם יש תחושה של נפיחות או המצאות של גוש באזור בית השחי, באזור בלוטות הלימפה הסמוכות לשד, הרי שגם אז תתבקשי לבצע ביופסיה.

כיצד זה עובד?

ישנן טכניקות שונות לביצוע הביופסיה לשד, והבחירה תבוצע על ידי הרופא המבצע. ממוטום למשל היא ביופסיה במקרים בהם הממצא החשוד התגלה בבדיקת ממוגרפיה, והבדיקה עצמה נעשית בליווי MRI. טכניקה נוספת היא טכניקה המשתמשת במחט עדינה, מחט דקיקה החודרת לגוש החשוד ומושכת ממנו דגימה, והיא פחות מקובלת לביופסיה, אך מאפשרת בדיקה האם מדובר בציסטה מלאה בנוזל או בגוש מוצק.

טרוקאט היא ביופסיה שנעשית עם מחט עבה יותר, ונועדה לשליפה של מספר דגימות במקביל, בעת הצורך. ביופסיה בשילוב MRI בעצם מאפשרת לרופא לכוון את תנועת המחט ביעילות ובדיוק למקום הנכון בשד בכדי להגיע לגוש החשוד מבלי לפגוע פגיעה מיותרת ברקמות הסמוכות. המחט תגיע בדיוק רב לגוש ותעקור ממנו פיסה קטנטונת.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה