איך המשבר הכלכלי משפיע על הפנסיה שלנו ומה אפשר לעשות?

$(function(){setImageBanner('3dedef9f-0997-41a4-94ff-fe4f5043f7e5','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26591,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

הפנסיות שלנו רגישות לתנודות בשוק ההון, אבל מכיוון שמדובר בחיסכון לטווח ארוך – ההיסטוריה מלמדת שסבלנות היא שם המשחק

קרדיט: Shutterstock.

הכלכלה העולמית התמודדה עם אתגרים חסרי תקדים בשנים האחרונות, כאשר משברים כלכליים משפיעים על מדינות רבות ברחבי העולם, כולל ישראל. הירידות בשוק ההון היא אחת ההשלכות של המשברים הללו, מה שמעלה חששות מפני השפעה אפשרית על החיסכון הפנסיוני. אז מהו בעצם הקשר בין משברים כלכליים, ירידות בשוק ההון וחיסכון פנסיוני, וכיצד יכולים החוסכים למתן את ההשפעות על כספי הפנסיה שלהם?

באופן היסטורי, משברים כלכליים גורמים לירידות בשוק ההון, כאשר מחירי מניות והשקעות אחרות חווים הפסדים משמעותיים. קרנות פנסיה והחסכונות הפנסיוניים האחרים בישראל (קופות גמל, קרנות השתלמות וביטוחי מנהלים) מושקעים בשוק ההון, לכן כשחלות ירידות בשוק גם החיסכון הפנסיוני עלול להיות מושפע לרעה.

המשבר הכלכלי של 2022 שמתגלגל עמנו אל תוך 2023 אינו מתחיל ונגמר בשוק ההון. אינפלציה עולמית הגיעה כמכת הדף של תקופת סגרי הקורונה, וגרמה למחירים לצרכן לעלות. השקל נחלש, וכך כוח הקנייה של הצרכן הישראלי נשחק אף יותר. המשכנתאות התייקרו עקב העלאת הריבית. המשבר פוגע בכל תחומי החיים, לרבות החסכונות הפנסיוניים – שמבוססים על השקעה בשוק ההון.

שנת 2023 נפתחה אמנם באופטימיות בשוק ההון, כשהמדדים המובילים בוול סטריט הראו עליות. ואולם החודשים הללו הגיעו לאחר שנה וחצי של שוק דובי. מספרי המדדים בארה"ב היו שליליים באופן חסר תקדים: בשנת 2022 ירד מדד הדאו ג'ונס בכ-8.8%; מדד S&P500 צנח ב-19.4%, והגיע ל-20% מתחת לשיא השנתי שלו; ומדד מניות הטכנולוגיה, נאסד"ק, צלל ב-33.1%. בתל אביב המצב היה דומה: מדד ת"א-35 ירד ב-9.1%, לאחר שב-2021 זינק ב-32%; ומדד האג"ח תל בונד 60 ירד ב-8.9%.

מה ניתן לעשות אל מול הירידות בשוק, והפגיעה בחסכון הפנסיה?

אפשרות אחת שניתן לשקול בפנסיה במהלך משבר כלכלי היא לא לעשות כלום: פשוט לתת למשבר לחלוף. גישה זו מכירה בכך שההשקעה בשוק ההון היא מחזורית, עם תקופות של צמיחה וירידה. היא גם מפנימה את האקסיומה של שוק ההון – שלא ניתן "לתזמן" את השוק, כלומר להיכנס כשהשוק עולה ולברוח רגע לפני הירידות. חשוב להבין שלמרות שייתכנו הפסדים בטווח הקצר, השוק התאושש באופן היסטורי בטווח הארוך. הדבר רלוונטי במיוחד עבור חוסכים צעירים שעדיין רחוקים שנים רבות מהפרישה, שכן להם יש יותר זמן לתקן את הירידות.

כך למשל, במהלך המשבר הפיננסי העולמי בשנת 2008, מדדי בורסה רבים חוו ירידות משמעותיות. המשבר של 2008 כלל גם אובדן של מיליוני מקומות עבודה ומיתון כלכלי מתמשך בארה"ב ובעולם. בתוך 12 חודשים בלבד, מדד דאו ג'ונס צלל ב-33.8%, נפילת שיא מאז 1931; מדד S&P500 צנח ב-39.5%; ולא פחות מ-7 טריליון דולר מכספם של המשקיעים בשוק נמחקו, כפי שדווח אז ב"ניו יורק טיימס".

מי שנבהל ושינה את כיוון החיסכון הפנסיוני שלו או משך כספים במטרה להתגונן מהתנודתיות בשוק המניות, לא נהנה מהעשור וחצי שהגיעו אחר כך. מתחילת 2009 ועד לתחילת 2023, השקעה במדד S&P500 (והשקעה חוזרת של הרווחים) הניבה למשקיעים ולחוסכים לפנסיה תשואה מצטברת של 533%, כלומר 14% לשנה. גם בהתאמה לקצב האינפלציה, הישארות בשוק המניות היתה משתלמת עם תשואה מותאמת אינפלציה של כ-11.27% בשנה (נתוני officialdata.org).

"לא לעשות כלום" יכול להיות מונח מטעה – שכן הרבה מתרחש בקרן הפנסיה גם כשאיננו יוזמים מעבר בין מסלולים או ניוד כספים. כך למשל, במהלך משבר כלכלי, מנהלי השקעות מתאימים את מדיניות ההשקעה ואת האסטרטגיה של הקרן כדי למתן את ההשפעות של הירידות בשווקים מחד ולשפר את הפוטנציאל קדימה מאידך.

אפשרות נוספת היא סקירה ובחינה של מסלול ההשקעה בקרן הפנסיה או קופת הגמל, הדבר חשוב במיוחד במקרה שבו העמית מבוגר יותר ונמצא לקראת פרישה, אז אפשר לשקול להעביר למסלולים עם סיכון מופחת כדי לצמצם סיכונים. במקרה כזה, ליווי של גורם מקצועי בעל רישיון חשוב כדי לאזן בין תחושת הלחץ שמלווה תקופת ירידות לבין הפתרון הנכון למאפייני החוסך.

בקרנות הפנסיה קיימים מסלולים שהעמית יכול לבחור ביניהם, והם נבדלים ברמת הסיכון שהאחזקות בהם מייצגות (מניות, אג"ח, נכסים בלתי סחירים וכיו"ב). ישנם מסלולים מבוססי גיל עם חשיפה מנייתית פוחתת ככל שעולים בטווח הגילאים. קיימים גם מסלולים תואמי אמונה, המשקיעים לפי הלכה יהודית או חוקי שריעה וכן מסלולים עם חשיפה גבוהה יותר למניות. החל מ-2023, בעקבות רפורמה מטעם רשות שוק ההון , נוספו עוד שני מסלולים שהגופים המנהלים מחויבים להציע ללקוחותיהם - מסלול פאסיבי העוקב אחר מדדים ומסלול השקעות סחיר (אם כי הם לא בהכרח מציעים רמת סיכון נמוכה יותר).

השקעה בשוק ההון היא מרוץ למרחקים ארוכים

חיסכון לטווח ארוך חיוני לתכנון פרישה ראויה, וחשוב לעמוד בפני הדחף לבצע שינויים נמהרים בתקופות של משבר כלכלי. ההיסטוריה הראתה שמה שיורד בשוק יכול בסופו של דבר לעלות שוב.

בעיקר בעתות שכותרות העיתונים זועקות "משבר", חשוב לזכור שחיסכון פנסיוני נועד לפרישה, שעשויה להיות בעוד עשרות שנים. תנודות שוק לטווח קצר אינן צריכות להרתיע חוסכים מלהתמיד בתוכניות ההשקעה ארוכות הטווח שלהם. קבלת החלטות אימפולסיביות המבוססות על תנאי שוק קצרי טווח עלולה להיות בעלת השפעות שליליות על כספי הפרישה של האדם.

בדיוק לשם כך יש לקרן הפנסיה מנהל השקעות. תפקידם של מנהלי ההשקעות בקרנות הוא לשנות את הרכבי התיקים בהתאם למדיניות הקרן המוצהרת ולמסלול שבוחר החוסך. ניהול השקעות מקצועי בגוף גדול, בעל רקורד מוכח, יפעל לשינוי תמהיל האחזקות אם הוא יראה בכך צורך, בניסיון להניב לעמיתים את התשואה הגבוה ביותר במסגרת המסלול שלהם.

לסיכום

למשברים כלכליים יכולה להיות השפעה משמעותית על החיסכון הפנסיוני עקב ירידות בשוק ההון. עם זאת, חשוב לקחת נקודת מבט ארוכת טווח ולהימנע מביצוע שינויים נמהרים בתקופות משבר. כדי להימנע ממהלכים נמהרים, כדאי מאוד להתייעץ עם איש מקצוע בעל רישיון, ולשוחח באופן ישיר עם נציגי קרן הפנסיה שבה נחסך הכסף שלכם. באמצעות התבססות על מידע נכון וקבלת החלטות מושכלת, החוסכים לפנסיה יכולים לנווט באופן מיטבי את ההשפעות של משברים כלכליים על החיסכון הפנסיוני שלהם.

 

* אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה