איך ומתי מומלץ לקבל חוות דעת נוספת מרופא מומחה?

$(function(){setImageBanner('2f27a8fd-1639-4e8b-a6de-968ecd26bd39','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26591,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

באבחון מחלות קשות, במצבים של חוסר ודאות וגם אם אין כימיה עם הרופא – מתי יודעים שהגיע הזמן לבקש עוד חוות דעת

shutterstok

"רפואה זה לא מדע מדויק", גורסת אחת האמרות הנפוצות בעולם הרפואה. אז נכון, הרופאים לומדים ומתמחים שנים ארוכות כדי לעסוק במקצוע; מחקרים חדשים מתפרסמים כל הזמן; ועדיין, במקרים רפואיים רבים, קיימת אי ודאות. לא תמיד קל לבחור בטיפול או בתרופה המתאימים ביותר, לקבוע האם דרוש ניתוח או לא, ואפילו מהו תחום ההתמחות הרפואית המתאים ביותר למצב רפואי מסוים.

אי ודאות זו, והעובדה שלא תמיד יש תשובה אחת נכונה ברפואה, מביאות מטופלים רבים לחוש שהם זקוקים לחוות דעת נוספת – כדי לשפוך אור חדש על הבעיה ו/או על הטיפול, כדי לשמוע על אפשרויות נוספות, או כדי לחזק את הוודאות באבחנה ובטיפול שהוצגו בפניהם. בכתבה זו, נרחיב על המצבים בהם ניתן או מומלץ לפנות לחוות דעת נוספת של רופא מומחה.

 

מהי למעשה חוות דעת נוספת?

נאמר שקיבלתם אבחנה מסוימת של מצב רפואי, בין אם מרופא המשפחה או מרופאה מומחית. לצד האבחנה, הרופאים אמורים להציע תוכנית טיפולים מסוימת. באפשרותכם לפנות לרופא נוסף, שילמד את ההיסטוריה הרפואית שלכם, יתעמק בתוצאות הבדיקות והאבחונים שעברתם, ויספק את חוות הדעת שלו. לעתים היא תהיה זהה לחוות הדעת הראשונה, ולעתים – שונה ממנה. הדבר תקף גם לגבי האבחנה עצמה, וגם לגבי דרך הטיפול המומלצת.

 

כיצד מקבלים חוות דעת נוספת?

הדרך הפשוטה ביותר היא לפנות למרפאה שלכם, ולבקש הפניה לרופא בתחום המומחיות הדרוש לכם. אך לא פעם, ההעדפה היא לחפש המלצות בין חברים ומכרים, שטופלו בעצמם על ידי אותו רופא או רופאה. בחלק מהמקרים, הייעוץ יתבצע באופן פרטי – כשלעיתים ניתן אף לקבל החזר מהביטוח המשלים, או מביטוח בריאות פרטי.

מעבר לכך, כדאי לדעת שלעיתים רבות, כחלק מהצטרפות לביטוח מחלות קשות אצל מגוון חברות הביטוח בשוק, ניתן לקבל או להוסיף הטבות וכיסויים נוספים – ביניהם, גם כתב שירות של אבחון מהיר וליווי רפואי אישי פרמיום, במסגרת זאת, ניתן גם לקבל חוות דעת נוספת של רופא מומחה.

 

באילו מקרים נהוג לבקש חוות דעת שנייה?

אם אובחנה אצלכם שפעת או מחלה אחרת קלה יחסית, סביר להניח שלא תמצאו טעם בפנייה לחוות דעת נוספת. ואולם יש שורה ארוכה של מקרים שבהם פנייה לחוות דעת שנייה, היא מעשה הגיוני ואף מומלץ:

 

  • חומרת המחלה: באבחון של מחלות קשות, כגון סרטן, מחלות לב וכן הלאה, רבים בוחרים להתייעץ עם מומחה רפואי נוסף. כשמדובר במחלה קשה עם טיפול בעל השלכות מרחיקות לכת על גופכם, טבעי שתרצו לוודא כי האבחנה נכונה – והטיפול הוא המתאים ביותר עבורכם.
  • רופאים בכירים: סוג נוסף של חוות דעת שנייה, מגיע מרופאים הנחשבים למומחים בכירים בתחום. כאשר אובחנתם עם מצב רפואי מסוים, התייעצות עם רופאה שידועה כמובילה בתחום, בישראל ואולי אף בעולם, יכולה לחזק את הביטחון שלכם בכך שהאבחנה נכונה.
  • חוסר ודאות: במקרים מסוימים, תוצאות הבדיקות, כגון בדיקות דם, דימות, ביופסיה ועוד, אינן חד-משמעיות, ואולי הרופאה שלכם לא תוכל להגיד לכם בוודאות מה הבעיה ממנה אתם סובלים. גם במצבים אלה, פנייה לרופא מומחה נוסף, יכולה לפזר את הערפל.
  • הטיפול המוצע: אם שמעתם שקיים טיפול חדשני, ולעתים גם ניסיוני, לבעיה ממנה אתם סובלים, אך הרופא שלכם לא מציע לכם אותו – באפשרותכם לפנות לרופאים המובילים את הניסוי או ההליך הרפואי הזה, ולבקש מהם לבחון את המקרה שלכם.
  • יחסים בינאישיים: גם ביחסים בין מטפל ומטופל, הכימיה בין הצדדים חשובה. אם קשה לכם לשוחח עם הרופא שלכם ואתם חשים בקשיים בתקשורת מולו – ייתכן שזה הזמן לחפש רופאים אחרים. תקשורת טובה תסייע להצלחת הטיפול הרפואי.

 

ולסיכום, אמנם לא תמיד קל לפנות לרופאים המטפלים בכם ולהודיע להם שבכוונתכם לבקש חוות דעת שנייה. ואולם, כשמדובר בבריאות שלכם, חשוב שתתרכזו במה שהכי טוב עבורכם – ותרגישו כי אתם מקבלים את האבחנה והטיפול הטובים והמדויקים ביותר.

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה