איתן טמיר מסביר מהיכן התפתח הרעיון להקים מכון טיפולי

$(function(){setImageBanner('f8645c16-7a54-49ba-bf20-38b8a8e3ba5c','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26591,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

איתן טמיר, פסיכותרפיסט, בעל תואר ראשון בפסיכולוגיה ובתקשורת ותואר שני בפסיכולוגיה ארגונית-תעסוקתית, מתמחה בטיפול במצבי משבר, טיפול קצר מועד והנחיית קבוצות, הספיק לעבור כברת דרך בתחום הטיפולים והנחיית מטפלים. בעברו המקצועי מילא תפקידים בארגון ער"ן ובעמותת נט"ל, ואף סייע בהקמת יחידת הפסיכותרפיה במרכז הקליני הבינתחומי, במסגרת הפקולטה ללימודי רווחה ובריאות באוניברסיטת חיפה.

צילום:freepik

עוד הספיק להכשיר ולהדריך צוותים של קווי סיוע לעזרה נפשית וללמד בתוכניות להכשרת מנחי קבוצות, הרצה בקורסים הכשרת קב״נים ומודיעי נפגעים בצה״ל ותוכניות אקדמאיות להכשרת מטפלים.

להבדיל מרוב המטפלים, שמתחילים בטיפול פרטני, ואחר כך עוברים לטיפול בקבוצות, אצל טמיר המסלול היה בכיוון ההפוך. לאחר שנים בהן הנחה והדריך קבוצות וצוותים, עבר לעסוק בטיפול פרטני בקליניקה פרטית בתל אביב.

המהפכה החברתית שפרצה בשנת 2012 הביאה אותו להקים את מכון טמיר.

ספר לי על ההחלטה לעזוב את הקליניקה הפרטית ולפתוח את מכון טמיר

טמיר: "המעבר לטיפול פרטני בקליניקה הגיע בערך בתקופה  בה נכנסתי לעולם ההורות. המעבר הזה היה לי טבעי, ואפשר לי להיות מקורקע יותר, להתרכז בבית ובתא המשפחתי. הפסקתי להתרוצץ בין מוסדות אקדמיים וארגונים. התמקדתי בעבודה טיפולית פרטנית, במקביל ללימודי פסיכותרפיה בחוג לקרימינולוגיה באוניברסיטת בר אילן.  מצד שני, כאשר פרצה המהפכה החברתית הרגשתי שאני לא מסוגל לשבת בנינוחות על כורסה ולטפל כאילו לא קורה כלום בחוץ. שאלתי את עצמי מה יכולה להיות התרומה הייחודית שלי כאיש מקצוע מתחום בריאות הנפש. המסקנה הייתה שאני רוצה להנגיש טיפול פסיכולוגי לכל מי שחי פה. אני לא מתכוון רק בהיבט הכלכלי, אלא גם בהכרה בו כמדיום חיוני ביותר לשיפור איכות החיים.  טיפול טוב בשיחות הוא תהליך מדהים שיכול לשנות חיים, אף על פי כן, במציאות, להערכתי, לפחות מחצית מהישראלים לא מחוברים לתועלות של פסיכותרפיה. יש פה חצי מדינה שייפנו לפסיכולוג רק אם יעמדו על בלימה, על פי תהום. המכון חרט על דגלו את האתגר של טיפול רגיש תרבות, תחום שבאמת הלך והתפתח במהלך העשור האחרון ואני מקווה שימשיך להתפתח״.

באילו אוכלוסיות מדובר?

טמיר: "התשובה המיידית שעולה לי זה ׳ישראל השניה׳, אבל אני לא בטוח שאני מבין היכן עובר הגבול בינה לבין ישראל הראשונה. זה גם עמוק יותר בעיניי מפריפריה, נטייה פוליטית ומוצא. למשל, אני לא חושב שהפסיכולוגיה בישראל עושה הבחנה בין מטופלים מתרבות זו או אחרת,  אבל היא בהחלט נתפסת במקרים רבים כמתנשאת. בפועל, הערך של הכלי הפסיכותרפויטי אינו מוכר מספיק לקבוצות שלמות בציבור, וגם כאשר הוא מוכר לא תמיד נוצרת שם בטבעיות הזיקה החיונית שמפריח קשר טיפולי. כך נוצרים מצבים בהם מטפלים טובים יושבים עם מטופלים טובים, אבל לא מצליחים להבין מה הם רוצה זה מזה. אחד מקשיב קשב רב ועמוק בעוד השני לא מבין מדוע ״הפסיכולוג רק יושב ומנהנהן״. זה שיח של חירשים שמתקשה לשגשג. מטפלים חייבים להבין שהטכניקה אמורה להיות מותאמת למטופל ולא להיפך.

חלק מדרישות ההתמחות במכון הן לבחור ארגון מתחום קהילתי שהמתמחה פחות מכיר ולראיין את מנהל או מנהלת השירות הטיפולי שלו. הרעיון הוא להיחשף לסביבה קלינית שיש אנשים שמתקשים בנושא מסוים ולקלוט את הניואנסים, את השונות כי אפשר לומר שטיפול בקהילה אחת שונה מטיפול בקהילה אחרת. אני חושב שהפסיכותרפיה המסורתית פונה לפרסונה די ספציפית, די מצומצמת, של ׳המטופל האופטימלי. הייתי רוצה שזה ישתנה״.

מה המכון מציע?

טמיר: "במכון מוענקים שירותים חיוניים על ידי אנשי טיפול בתחום הפסיכותרפיה, הפסיכולוגיה הקלינית והתעסוקתית, עובדים סוציאליים קליניים ומטפלים בהבעה וביצירה. הטיפולים מתקיימים עבור קהל מטופלים מכל קשת הגילאים במתכונת אישית, קבוצתית, משפחתית או זוגית, וכוללים אבחונים פסיכודיאגנוסטיים, טיפולי CBT, טיפולים פסיכודינמיים ועוד".

המרפאה הראשית של המכון ממוקמת בתל אביב, אבל השירותים ניתנים בקליניקות רבות ברחבי הארץ

טמיר: "נכון. במרפאה בתל אביב יש כ- 35 מטפלים ועוד כ-15 עובדים. מתאמות הטיפול מכוונות את הפונים מכון למענים הקליניים המדויקים עבורם. הפריסה הארצית נועדה לתת מענה נרחב ועשיר, אבל מה שמונח על סדר יומן של המתאמות זה להפנות את הפונה לכתובת המתאימה לו ביותר, גם בעיקר כאשר במכון טמיר לא נמצא המענה האופטימלי. יש חלל מסוים באתגר החיבור בין מטפל למטופל ואנחנו מנסים לתת שם מענה. חשוב לציין גם שהמטפלים ברחבי הארץ הם חלק מקהילת מכון טמיר. בין היתר, הם משתתפים בפעילויות מקצועיות של המכון, בעיקר אונליין בגלל המרחק.  בשנתיים האחרונות אנחנו מקיימים קבוצות הדרכה בזום, שעובדות מצוין בשירות העמיתים״.

בשנת 2018 מכון טמיר הוכר כמוסד להסמכת פסיכולוגים. מה משמעות הדבר?

טמיר: "מועצת הפסיכולוגים, מטעם משרד הבריאות, הכירו במכון טמיר כמוסד מוכר להסמכת מתמחים בפסיכולוגיה קלינית ותעסוקתית. המאמץ הזה נמצא בהלימה עם החזון החינוכי של המכון. הלכה למעשה, אנו קולטים מתמחים ומתמחות מתאימים, המטפלים ומאבחנים במכון בת״א. מדובר בתהליך למידה המנוהל ע״י מדריכים. מעבר לכך, אנו מקיימים גם תהליכי הסמכה להדרכה, בהם פסיכולוגים קליניים מומחים עוברים בעצמם הכשרה בהדרכה. תהליך היררכי מעניין, שמעניק לצוות מגוון אנושי ממש עשיר. המתמחים עוברים הדרכה שבועית, בפסיכותרפיה ובאבחון פסיכולוגי, לצד הכשרות והדרכות אחרות. בתום ההתמחות הם ניגשים לבחינה שמתקיימת בפני צוות בוחנים מארגון אח. במקביל, אנו מקימים ועדות בחינה עובר מתמחים שנשלחים אלינו לבחינה״.

 

 

 

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה