ברגל ימין: טיפים חשובים ושימושיים להתחלה במקום עבודה חדש

$(function(){setImageBanner('b14f4817-84e1-4fb4-bccc-aab61a204663','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26591,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

לפני שמתחילים העסקה במקום עבודה חדש זה הזמן לעבור על החוזה ולדאוג לכל התנאים. לאחר מכן, השבועות הראשונים הם זמן קריטי ליצירת קשרים והגדרת נורמות מקצועיות. כך תעשו זאת נכון

מזל טוב! הטלפון המיוחל הגיע והתקבלתם למקום עבודה חדש. התחלת עבודה חדשה היא תמיד מרגשת ומלווה בשינויים רבים. לפני שחותמים על חוזה, כדאי להגיע מוכנים הן לשיחות על תנאי העבודה, החוזה והתנאים הנלווים; ולאחר מכן, בשבועות הראשונים חשוב להתמקד ביצירת הרגלים חדשים והתאמת סגנון החיים שלכם למקום העבודה החדש.

חשוב להקדיש תשומת לב מיוחדת לתקופה שלפני תחילת ההעסקה ולשבועות הראשונים במקום העבודה החדש. הסיבה היא שתנאים שנקבעו בחוזה ההעסקה הראשון מתקבעים והופכים לנורמה שעליה יתבססו כל השיפורים בתנאי ההעסקה בעתיד, וקשה יהיה לשנות את התנאים הראשוניים שנקבעו. בנוסף, בשבועות הראשונים במקום העבודה מתקבע הרושם הראשוני, ומתפתחות דינמיקות מקצועיות ואישיות שיישארו עמכם שנים קדימה.

Shutterstock

תנאי ההעסקה

עוד לפני היום הראשון בעבודה החדשה, חשוב לדאוג לחוזה העסקה הוגן. קראו את החוזה שעליו אתם חותמים – נשמע טריוויאלי, אבל רבים מאיתנו לא קוראים לעומק את חוזה ההעסקה שעליו אנו חותמים ביום הראשון במשרד. קראו את החוזה לעומק, ואפילו בקשו לקחת אותו הביתה לעיון, כדי לעבור עליו בסביבה נטולת הסחות דעת. בדקו שהוא כולל את הגדרת היקף ההעסקה, המשכורת וכן התנאים הסוציאליים והפנסיוניים כפי שיפורטו בהמשך.

בחרו קרן פנסיה – אם יש כבר חיסכון פנסיוני על שמכם שהגיע אתכם ממקום עבודה קודם, דאגו ליידע את המעסיק ולדאוג לכך שהכספים יופרשו תחילה לשם. אם לא תעדכנו את המעסיק, או שאין ברשותכם חיסכון פנסיוני ולא תבחרו – על המעסיק לפתוח לכם חיסכון חדש באחת מקרנות הפנסיה הנבחרות. ההפרשות יבוצעו לאחר 6 חודשי העסקה במקרה של שהעובד אינו מבוטח בביטוח פנסיוני קודם, או לאחר 3 חודשים כאשר העובד מבוטח בביטוח פנסיוני קודם כאשר הפקדה תתבצע רטרואקטיבית ליום תחילת העובדה. בדקו גם בשלב זה שאחוז ההפקדה לפנסיה אינו נמוך מ 18.5% (6% על חשבון העובד ועוד 12.5% על חשבון המעסיק). בדקו גם האם החוזה כולל הטבה של מימון ביטוח רפואי או השתתפות המעסיק בכיסויי ביטוחי בריאות. זוהי גם הזדמנות לבדוק אם ההסדר הפנסיוני הקיים עדיין מתאים לכם, ולהכניס שינויים או לנייד ככל שיש צורך.

בקשו קרן השתלמות – כשמדברים על "תנאים טובים" במקום העבודה, הרבה פעמים חושבים על רכב או חופשות רבות מטעם המעסיק. אבל פתיחת קרן השתלמות – אפיק חיסכון לטווח ארוך-בינוני– היא אחת ההטבות החשובות ביותר שאפשר לקבל כשכיר מהמעסיק. זהו מכשיר חיסכון משתלם ביותר, שמאפשר חיסכון לכל מטרה והוא נזיל לאחר 6 שנים ,לצד יתרונות מס ייחודיים. בקרן ההשתלמות, המעסיק משתתף בחיסכון, אך העובד לא משלם מס על חלק המעסיק (עד תקרה מסוימת) וכן במשיכה כדין הרווחים פטורים ממס. פעמים רבות משתלם לבקש קרן השתלמות במקום תוספת לשכר: אם נבקש תוספת שכר נשלם עליה מס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות. בקרן השתלמות החיסכון נעשה ללא תשלום המס (נטו) עד לתקרה הקבועה בחוק ויחד עם העובדה שקרן ההשתלמות מושקעת בשוק ההון, בטווח הארוך יש לכסף פוטנציאל להשיא תשואה יותר מאשר סכום הנטו שיכנס מהשכר לחשבון הבנק.

בדקו את צבירת ימי המחלה – בדקו שהחוזה שלכם כולל צבירת ימי מחלה. עבור כל חודש עבודה אמורים להיצבר לזכות העובד 1.5 ימי מחלה – שצריכים להסתכם ב-18 ימי מחלה בשנה. עם זאת, מקומות עבודה שונים מפעילים סוגים שונים של צבירה, בדקו מה נהוג במקום העבודה החדש שלכם. לפי החוק, מעסיק חייב לשלם לעובד 50% מהשכר עבור היום השני והשלישי של תקופת המחלה, והחל מהיום הרביעי 100% מהשכר. תנאי העסקה משופר יכול להיות הבטחה לתשלום שכר מלא על ימי המחלה החל מהיום הראשון.

בקשו הגדלה של ימי חופשה – חוזה העבודה שלכם אמור לכלול הגדרה של כמה ימי חופשה שנתיים בתשלום מקום העבודה מעניק לכם. בישראל קיים מינימום חוקי של 14 ימי חופשה בתשלום בשנה. עם זאת, כמובן שמקומות עבודה מעניקים ימי חופשה נוספים בחוזה לפי ותק ותפקיד, כסוג של הטבה. נסו לשדרג את הסעיף הזה בחוזה.

הסביבה המקצועית

צרו קשרים חברתיים ומקצועיים בהקדם – החודשים הראשונים במקום עבודה חדש משפיעים רבות על המשך הדרך. זהו הזמן ליצור קשרים ראשוניים עם קולגות, מנהלים ואנשי צוות, שיימשכו לטווח הארוך. למרות הקושי לעשות זאת מיד עם תחילת ההעסקה, התמורה היא ארוכת טווח וחשובה לאיכות החיים שלכם במקום העבודה.

תאמו ציפיות והגדירו גבולות אישיים –בדקו שאתם והמעסיק "משדרים על אותו הגל" בכל הנוגע לאיפה מתחיל ואיפה נגמר התפקיד שלכם. שבו עם המנהל הישיר שלכם והגדירו יחד את תחומי האחריות שלכם ואיפה הם נגמרים, את שעות העבודה הלגיטימיות ומתי אסור להתקשר אליכם, וכן מי הוא הסמכות הניהולית לגביכם, ומי הם הכפופים לכם.

שנו הרגלים והתאימו אותם למקום העבודה – מה לעשות, לא כל מקומות העבודה זהים ואם נהוג במקום העבודה החדש שלכם ללבוש חולצות מכופתרות, אז גם אם זהו אינו הסגנון שלכם, אולי זה הזמן להתגמש מעט. באותו האופן, אם אנשים במשרד נוהגים לשבת לארוחת צהריים יחד, אז גם אם אתם מעדיפים לאכול לבד, כדאי למען האפקט החברתי לשבת איתם לאכול.

הפגינו ביטחון עצמי אבל לא בהגזמה – כאמור, החודשים הראשונים במקום העבודה מקבעים רושם ראשוני לכן פעמים רבות הנטייה היא להציג ביטחון עצמי גבוה, ולהראות את הצדדים החזקים באישיות שלנו. שזה מעולה, אבל חשוב גם להקפיד לא להגזים עם הביטחון העצמי ולהשאיר מקום גם לצניעות. קולגות מעריכים מצטרפים חדשים שלא חוששים לשאול שאלות, להביע עניין ולהודות בחוסר הידע שלהם כשצריך.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח

Shutterstock

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה