דמנציה מה זה בכלל?

$(function(){setImageBanner('eb60a44b-d5a3-414b-b629-f1c7e35d45da','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26591,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

המילה הזו, דמנציה, מדוברת לא מעט, בטח אם יש לכם הורים מבוגרים או חברים עם הורים מבוגרים. שוב ושוב שומעים את המילה הזו, ולרוב זה לא מגיע עם חיוך. דמנציה, מה זה בעצם? איך להתייחס לזה? האם אפשר לפתור את זה? ואיך מטפלים בזה? במאמר זה נסקור כמה מהעובדות החשובות על מחלת הדמנציה, תופעה שהולכת ונהיית יותר ויותר נפוצה, בעיקר, ככל הנראה, עקב הזדקנות האוכלוסייה, שאומנם מאריכה ימים, אך נחשפת למחלות שמגיעות רק במרוץ השנים.

דמנציה

דמנציה היא תופעה קשה ורחבה, שמשפיעה על הרבה מאוד מישורים. לא משנה איך תסתכלו על זה, בסופו של דבר הדמנציה פוגעת בחולה עצמו, הסובל סבל גדול מאוד, תוך פגיעה במערך הכלכלי של המשפחה והתומכים בו, ויצירת נטל אדיר על החברה ועל המשפחה. תופעה נפוצה, לא קלה, וכדאי להכיר אותה מראש.

דמנציה מה זה ואיך מזהים את זה?

כמה עובדות שיעזרו לכם לעכל את התופעה, לפחות ברמה הקוגניטיבית, תרתי משמע, כדי להבין במה מדובר -

  • המחלה לרוב תוקפת אנשים מעל גיל שישים וחמש
  • ארגון הבריאות העולמי מדבר על כמויות של עשרות מיליוני חולים
  • זה לא באמת מחלה, אלא אוסף של תסמינים שונים, תופעה רפואית אם תרצו
  • בעברית דמנציה נקראת שיטיון או קיהיון, שכן יש שינוי התנהגות ותפיסה משמעותיים
  • התסמינים או התופעות המאפיינות דמנציה כוללים פגיעה ברמה זו או אחרת במגוון יכולות קוגניטיביות
  • אם אתם רוצים את השורה התחתונה על דמנציה מה זה ואיך לזהות זאת – תחשבו שאתם פוגשים אדם מוכר מאוד אבל הוא שונה כמעט בכל דבר באופי שלו ממה שאתם מכירים אותו
  • דמנציה פוגעת בזיכרון, בתפיסה, בשימוש בשפה, ביכולות המוטוריות, ביכולות החשיבה, במצבים הרגשיים, ועוד

מה עושים עם דמנציה?

השינוי הדרמטי שחווים חולי דמנציה חמור עוד יותר ברגעי בהירות, שכן הם לעיתים קרובות מודעים למצבם, לפחות בשלבים המוקדמים של התופעה, מה שהופך זאת לקשה יותר. לא רק החולה עצמו, הדמנציה מהווה נטל כבד על המשפחה, שכן בעוד החולה הולך ומתדרדר ברמה הקוגניטיבית, התפקוד שלו הולך ומתדרדר, אך גם התקשורת עמו הולכת והופכת יותר ויותר מאתגרת, תוך כדי שהצורך שלו בתמיכה הולך וגדל, מה שנהיה אתגר משמעותי עבור הסביבה המיידית שלו, וסכנה של ממש עבורו.

ישנן דרגות דמנציה שונות, ולעיתים, אם תופסים את הבעיה מוקדם, ניתן לעכב ואולי אף לעצור את התדרדרות החולה. ובכל זאת, במרבית המקרים לצערנו הרי שהמצב בלתי הפיך, ורק הולך ומחריף. לעיתים קרובות מאוד בני המשפחה בוחרים לאשפז את החולה במקום ייעודי לחולי דמנציה. מה זה מקום שכזה? ובכן, בתי אבות לרוב, המתמחים בין היתר במתן ליווי מותאם אישית לפי דרגת הדמנציה של החולה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה