הזדמנויות עסקיות חדשות בעקבות נגיף הקורונה

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('2f1ac5cd-be8c-447b-abf3-b6e67c279360','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,26591,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('2f1ac5cd-be8c-447b-abf3-b6e67c279360','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,26591,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

כעת כאשר ידוע כי מרבית אזרחי העולם נחשפים להתפשטות הבלתי מרוסנת של נגיף הקורונה יש בכך גם "הזדמנות עסקית" לבעלי חברות ועסקים המעוניינים להיכנס לפלחי שוק חדשים שעד כה היו חסומים בפניהם. בנוסף, עסקים אשר יגלו גמישות מחשבתית יוכלו לצלוח את תקופת האי ודאות. את תקופת המשבר הנוכחית צריך לנהל גם כדי לשרוד ואף אפשר לצאת מחוזקים יותר.

הכירו את הפעולות שניתן לעשות בכדי לנצל את חלון הזמן הנוכחי על מנת לנסות ולגבור על המתחרים:

  1. סקר שוק מקצועי – מומלץ לבצע סקר שוק בכדי לאמוד ולהעריך את מצבם של המתחרים. לצד זה בצעו בחינה פנימית האם החברה שלכם נשענת בעיקר על ספקים שיכולתם לפעול בשעת חירום "מוגבלת" עד לכדי בלתי אפשרית.
  2. בנוסף בדקו האם מיקום חברתכם ומצבם הרפואי של עובדיכם מאפשר המשך פעילות שוטפת ושגרתית ככל הניתן לפרק זמן ארוך כלומר האם ולמרות היותכם נשענים על ספקים אסטרטגים משמעותיים אינה מונעת המשך פעילותכם לצד פעילותם.
  3. פוטנציאל עסקי: בדקו האם באפשרותכם להרחיב את סל השירותים ע'י זיהוי מגמות בכלכלת העולם והאם באפשרות חברתכם לספק ולהתאים שירותים חדשים באמצעות פתרון מהיר ייעודי שעונה לצרכים קיומיים הן בחיי אדם והן עבור עסקים אחרים וספקים אסטרטגים שחדלו מלפעול. למשל: אספקת שירותי ניקוי למוסדות , אספקת ביגוד סטרילי, אספקת שירותים  ממוחשבים מתקדמים לציבור הלקוחות ולקהל הרחב "שלא יחייב אותם להיחשף להדבקות של נגיף הקורונה.

 

מצד אחד להגדיל מצד שני לצמצם-  

"חישבו מחוץ לקופסה, גלו גמישות מחשבתית ושנו תהליכים פנימיים שאינם חיוניים כעת". לדוגמא:

  • הגדילו את סל המוצרים שהכרחיים יותר בזמן זה
  • נסו להגדיל את שיתופי הפעולה עם חברות מתחרות
  • הגדילו את נפח הפעילות במוצרים מצילי חיים עסקיים
  • הגדילו את רזרבות התקציב לחלון זמן של 3 חודשים
  • במדיה החברתית –שווקו באופן מסיבי יותר את חברתכם והגדילו את החשיפה לשירותים או המוצרים החדשים.

 

מנגד להקטין-

  • צמצמו תקנים של כוח אדם שאינם הכרחיים כעת
  • הוציאו עובדים לחופשה, חופש מחלה, חופשת לידה, מילואים בכדי לחסוך עלות שכר
  • הקטינו את כמות המלאים
  • הקטינו את בהזמנות שאינן חיוניות כעת
  • בקשו מהספקים להרחיב את מועד התשלומים עד לכדי ביצוע בתום תקופה זו.
  • בצעו הצרכה ויתרות של כוח אדם מי שיכול ומסוגל לתפקד במספר תפקידים בו זמנית ועדיין ברמת שכר רגילה.
  • בקשו מהעובדים להוריד הוצאות שוטפות שאינן הכרחיות.

 

המלצות: כיצד יכולות חברות להמשיך ולספק שירותים במינימום מגע או קרבה?

  • בנקים-קבלת קהל – ניידת שתגיע לבתי הלקוחות "מעין "קיוסק" על גלגלים שיספק שירותים ללקוחות הבנק מבלי שאלו ידרשו להגיע למבנה הפיזי של הבנק.
  • רשתות מזון- משלוחים חינם לבתי הלקוחות בחלוקה של 24/7 כולל בסופי שבוע וחגים, מזון טרי ומזון בתפזורת ירקות פירות , בשר דגים ומוצרי מזון נוספים ייעטפו ויהיו חתומים עם מדבקה שמאשרת כי האריזה נעשתה בסביבה סטרילית.
  • קניונים-בדיקה מקדימה של כל באי הקניונים בכדי לוודא שאינן חולים/ או מופיעים ברשימת אלו שדווחו על היותם בבידוד.
  • בתי מרקחת –חלוקת תרופות ופריטים אחרים שמצויים בבית המרקחת עד לבית הלקוח ללא חיוב נוסף.
  • מסעדות- משלוחים- עטיפה סטרילית עם חותמת מדבקה של כל פריט ופריט שנשלח ע'י שליחים וסטריליזציה של כלי הרכב, קטנועים והדרכה מונעת של השליחים.

שירותים מיוחדים לציבור האזרחים שנדרשו להיות בבידוד:

  • ייפוי כוח- קניות מרשת מזון בתי מרקחת , שירותים שמחייבים הגעה למקום( קבלת קהל וכד') עם ייפוי כוח מצד האזרח שנימצא בבידוד.
  • אפליקציות- פיתוח אפליקציות שעוסקות בפעולות דוגמת-גילוי מוקדם של סממנים של וירוס הקורונה, גילוי מוקדם של נשאים/או כאלה שיצאו או לא נשארו בבידוד ונמצאים בסביבת העבודה /מרחב פתוח של אזרחים בריאים.
  • פתיחת מרכז הסברה עדכון "גוגל של קורונה -24/7 חינמי
  • יצור של ציוד בידוד סטרילי "זול" וחד פעמי שכולל "ערכות לשימוש אישי ויכילו פריטים דוגמת-ערכת בדיקה עצמית ,מזון ייחודי- עתיר באנרגיה, בקבוקי מים המכילים לא יותר מ 330 סמ'ק ,סכום חד פעמי, מסיכות ומטליות לכות עם חומר המונע הדבקות של חיידקים ,נוזלי חיטוי שמתאיידים לשימוש שוטף.
  • תחבורה- רכבות הצבת גלאי חום במעברים הראשיים אל תחנות הרכבת. נהגי מוניות/אוטובוסים -הצבת מחיצה בידוד ייעודית שמפרידה בין הנהג לנוסעים. כמו גם שירות הסעה של נוסעים בודדים  בלבד בעלות מופחתת.

התנהלות באירועים הומי אדם

  • בתי קולנוע- כנסים ומה שבניהם- הצבת גלאי חום בכניסות הראשיות למרכזים אלו. הקצאה של אולמות ייעודיים, שימוש באולמות קטנים ומכירה של כרטיסים רק באמצעות האינטרנט ללא עלות נוספת בכדי למנוע הגעה לקופות.
  • מסעדות- הצבת גלאי חום בכניסות הראשיות, פיזור גדול יותר ובמרחק רב בין שולחן אחד למשנהו, הגשה של מזון עם כפפות וחלוק אלגנטי לציבור הסועדים, הגשה של מזון עם כיסוי "אלגנטי" מכובד שימנע -אפשרות של חשיפה המזון לסועדים נוספים במסעדה או למלצרים

קבלת הצהרה – של המסעדות שהעובדים נבדקים לפני כל משמרת ובמהלכה שאלו חשים בטוב ולא התלוננו על סימפטומים כלשהן שקשורים לנגיף הקורונה.

 

 

כיצד נגיף הקורונה יכול להשפיע על חברות ברמה הגלובלית?

בטווח הזמן הארוך נראה כי ההשפעה בשלב הראשון היא בעיקר על חברות קטנות שעיקר פעילותן "נשען" על התעשייה הסינית,  כמו גם ההשפעה כבר ניכרת גם על חברות בינוניות שמשפיעות על חברות ענק אשר נשענות על חברות בינוניות ואלו על חברות קטנות יותר וחלשות. איש אינו יודע האם נגיף הקורונה הינו "בר שליטה" ומהן ההשפעות הנוספות במעגלים שטרם נבדקו דוגמת- השפעה על מוצרי מזון, רכיבים אלקטרוניים, מוצרי ליווי "הכרחיים". כפי הנראה כעת ניתן להעריך שההשפעה תהיה משמעותית ביותר על הכלכלה המקומית והגלובלית.

 

האם המצב בישראל שונה ממקומות אחרים בעולם מבחינת התעשייה?

פעילות יצוא השירותים העסקיים לסין מושפעת בעיקר ממרכזי המו"פ של חברות טכנולוגיה סיניות הממוקמות בישראל – על כן לא מושפעת פעילות זו "מהסגר" ימי או אווירי כלשהוא, אלא מפעילותן העסקית של חברות האם תיתכן השפעה עקיפה אך לא ישירה. עם זאת, להתפתחויות האחרונות צפויה השפעה ישירה שלילית ומיידית על היקף התיירים הנכנסים מסין.

שלומי אדר  מייסד חברתM.S.CBS   , מתמחה בליווי מדינות /תאגידים וחברות בינלאומיות  כיצד להיערך ולהתנהל לקראת בעת ולאחר התרחשותם של מצבי חירום.

שלומי אדר

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה