השלבים העיקריים בשבועות הריון

$(function(){setImageBanner('d413df6f-d011-402e-8519-be07b4206906','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26591,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

המסע המרתק והקסום מרגע ההתעברות ועד הלידה נמשך כ-40 שבועות בממוצע. תחילת מסע ההריון הוא בפגישה בין זרע לביצית המתרחשת במהלך הביוץ, כשבועיים לאחר הווסת. המחזור החודשי שלך מתרחש כל 28 ימים, כאשר הביוץ מתחיל לאחר כ-14 ימים מתחילת המחזור, ובתקופת הביוץ כדאי לקיים יחסי מין כדי להתחיל את המסע המופלא ללידת תינוק ולהפוך להורים שמחים, גאים ומאושרים.

Shutterstock

את תקופת ההריון נהוג לחלק ל-3 שלבים עיקריים, וכדי לדעת מה את והעובר שלך צפויים לעבור במהלך המסע הנפלא כדאי לך לקרוא מידע על השלבים העיקריים לפי שבועות הריון שונים.

השליש הראשון להריון

תקופת השליש הראשון של ההריון מתרחשת בין השבועות 12-1. כשבועיים לאחר הביוץ הזרע הנבחר מפרה את הביצית ונוצר תא אחד שיוביל להתפתחות העובר וללידת התינוק בסיומו של מסע ההריון. התא המופרה מתחלק במהירות לשניים ולאחר מכן לארבע, לשמונה ול-16 תאים. בשלב זה הביצית המופרית מתחילה במסע מהחצוצרה לרחם, וגוש התאים הנקרא בלסטוציסט מנסה להיצמד לרירית הרחם מאחר והיא עשירה בחומרי מזון. בשלב זה מומלץ לקחת חומצה פולית (עד לשבוע ה-12 להריון על פי המלצות משרד הבריאות) ומתחילים במעקב הריון שגרתי.

בשבועות ההריון בתקופת השליש הראשון העובר מתחיל להתפתח במהירות ומומלץ לעבור בדיקות כמו סקירת נתונים, בדיקות מעבדה בצום לבדיקת רמת ההמוגלובין, סוג הדם, רמת סוכר והימצאות נוגדנים לאדמת, צהבת ו-CMV. כמו כן יש לתת תרבית שתן והאישה עוברת בדיקת אולטרסאונד ראשונה בשבוע ה-6 או ה-7 להריון כדי לקבוע כמה עוברים היא נושאת ברחמה, גיל העובר ודופק.

בשבועות 10-6 הרחם מתחיל לגדול ותכיפות מתן השתן גוברת, בשלב זה עלולים להופיע תסמינים כמו הפרשה דמית, בחילות, הקאות, חולשה  וחוסר תיאבון. שינויי מצב הרוח אופייניים לשליש הראשון, הם נובעים בגלל עלייה ברמות האסטרוגן והפרוגסטרון, ובשלב זה בעובר המתפתח ניתן להבחין כבר בחוט השדרה ובמערכת העצבים, הלב של העובר מתחיל לפעום כדי להזרים דם מחבל הטבור לשליה ואיברים נוספים מתחילים להתפתח.

השליש השני להריון

תקופת השליש השני להריון נמשכת בין השבועות 13 עד 28, בתקופה זו הרחם ממשיך לגדול וניתן להבחין בסימני מתיחה של עור הבטן והשדיים. העובר ממשיך להתפתח במהירות, הוא יותר ערני ופעיל, מתחיל למצוץ אצבע, האיברים ממשיכים להתפתח וגם תאי המוח מתפתחים ומוחו של העובר מתחיל לתפקד.

בשליש השני להריון חשוב לעבור בדיקות אולטרסאונד לשקיפות עורפית, בדיקות דם לאיתור תסמונת דאון, בדיקת חלבון עובר, ספירת דם, סקירת מערכות, בדיקת העמסת סוכר ועוד.

השליש השלישי להריון

בתקופת השליש השלישי להריון, שבועות הריון בין 42-28, העלייה במשקל ממשיכה, העובר פעיל מאוד, שיערו מתארך מוחו שולט על הנשימה וחום הגוף, והוא רגיש לאור, קול, ריח וטעם. בשליש האחרון יש לעבור בדיקות חשובות כמו בדיקת אולטרסאונד להערכת מעקב הגדילה ומשקל העובר, ומתחילים במעקב הריון הכולל אולטרסאונד ומוניטור אחת לשלושה ימים, ועוברים בדיקת תרבית נרתיק.

בסופו של השליש השלישי, יגיע התאריך המיועד ויתכן שהלידה תתרחש בו או שתתעכב בעוד מספר ימים. עיכוב בתאריך אינו בהכרח מצביע על בעיה ומדובר בתופעה נפוצה למדי. בסופו של דבר לכל עובר הזמן שלו להגיע. בכל מקרה, בייחוד בזמן רגיש זה, חשוב להיות במעקב מתמיד של רופא ולוודא שהכל תקין עד שתצאי בידיים מלאות.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה