כך תשמרו על עצמכם בעונת החורף

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('16f61448-189b-43c3-a362-a16428222689','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,26591,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('16f61448-189b-43c3-a362-a16428222689','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,26591,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

התחלתם לחוש התעטשויות באוויר במקום העבודה ובסביבתכם הקרובה? זה סימן שהחורף כבר כאן וכך גם הנזלת והמחלות הוויראליות. למי חשוב להיזהר יתר על המידה ומה כדאי לכם לעשות על מנת לשמור על עצמכם בתקופה הקרובה? כל התשובות.

depositphotphoto

בשונה מלפני שני חורפים קודמים בהם השפעת פגעה באלפי אנשים וגרמה לבתי החולים שחולים נמצאים במסדרונות כיוון שאין מספיק מיטות, בשנה שעברה, רק 1% מכלל הזיהומים, אשפוזים ומקרי מוות היו משפעת וזאת כמובן בעקבות הסגרים שהביא נגיף הקורונה ומיעוט המפגשים החברתיים. יחד עם זאת, השנה, החיים חזרו לשגרה – ילדים נמצאים במסגרות ובכיתות, עובדים חזרו למשרדים והתחבורה הציבורית פועלת כסדרה. אז אם הספקתם לחזור לעבודה ולחוות שיעול מצד קולגה בעבודה והתעטשויות ברכבת מצד הנוסעים לצידכם, זה בהחלט סימן שמחלות החורף הוויראליות כבר כאן. 

שפעת ונגיף הקורונה

השפעת ונגיף הקורונה עוברים מאדם לאדם באותה צורה - הדבקה מתרחשת כאשר אדם נושם רסיסי רוק נגועים בנגיף שפלט אדם חולה. מכיוון שהרוק הנגוע נפלט לרוב בהתעטשות או בשיעול- סכנת ההידבקות מוגבלת בדרך כלל לטווח של שני מטר מהחולה. יחד עם זאת, במידה ושוהים באותו מרחב עם חולה ניתן להידבק גם אם נוגעים במשטח שבו יש טיפות רוק נגועות באמצעות נגיעה בפה, באף או בעיניים. יחד עם זאת, על פי מחקרים שנערכו עד כה- נגיף הקורונה עמיד מחוץ לגוף יותר מאשר השפעת ויכול לשרוד יותר על משטח נגוע מאשר השפעת שתשרוד שעות בודדות בלבד.

בכל שנה מתפתחים זנים חדשים של שפעת וכך גם החיסון שמשתנה ומתפתח בכל שנה. ביכולתו של חיסון שפעת למתן סיבוכים אפשריים כמו כאבי שרירים, גרון, חום גבוה, צמרמורות ואף לפתח דלקת ריאות חיידקית. סיבוכים אלו נפוצים הרבה יותר אצל קבוצות סיכון כמו סוכרתיים, חולי סרטן, מחלות ריאה, כבד וכלי דם.

כמה המלצות כלליות לתקופה הקרובה שיגנו עליכם מהידבקות:

  1. התחסנו – הדרך הטובה ביותר להתגונן ממחלות חורף ומסיבוכי שפעת היא באמצעות חיסון. הדבר נכון פי כמה בנוגע לחיסון נגד נגיף הקורונה. החיסון יכול להציל מסיכונים חמורים ובטח אם אתם נמנים על חלק מקבוצות הסיכון. אם עדיין לא התחסנתם – רוצו להתחסן.
  2. שטפו ידיים והקפידו על היגיינה – זוכרים את כל ההגבלות כדי למנוע את התפשטות הקורונה? אז זה חל כמובן גם על שפעת עונתית. שטפו ידיים לעיתים קרובות יותר, שמרו על ריחוק חברתי, במיוחד בחללים סגורים ואם צריך העדיפו מקום פתוח או בקרבת חלון לטובת סירקולציה של אוויר. כמו כן, עטו מסיכה על מנת להפחית התפשטות של טיפות נשימתיות הנישאות באוויר.
  3. ויטמין D- מחקרים רבים הוכיחו כי ויטמין D מסייע להפחית סיכון להצטננות ולחלות בשפעת. בנוסף, נמצא כי מי שנמצא עם רמות נמוכות של ויטמין D היה מצוי בסיכון לחלות במחלות ויראליות בדרכי הנשימה.
  4. הישארו בבית – מפתחים תסמינים של צינון? כדאי להישאר בבית. לאחר שנתיים בהן למדנו עד כמה בידוד ביתי מונע התפשטות של נגיף הקורונה, עדיף לשמור על כללי הזהירות גם כלפיי הסביבה הקרובה שלנו בעת תקופה של שפעת עונתית. אם פיתחתם תסמינים של התעטשות, נזלת ושיעול עדיף שתישארו בבית ואל תגיעו למקום העבודה.
  5. אכלו ארוחות מסודרות – ישנה חשיבות רבה לאכול בצורה בריאה. פתחו את הבוקר עם ארוחה מזינה ועשירה בחלבון, שלבו פירות, ירקות וקטניות שיחזקו את המערכת החיסונית. מיץ תפוזים סחוט טבעי שעשיר בוויטמין C ונוגדי חימצון יעניק חיזוק לבריאותכם ועשוי לתרום למניעת מחלות לב, סרטן ועוד. לסוכרתיים המיץ פחות מומלץ, עדיף לאכול את הפרי כולו שמכיל סיבים בריאים המאיטים את ספיגת הסוכרים.
  6. שתו הרבה מים, גם בחורף - מומלץ להקפיד על שתייה מספקת של נוזלים, רצוי מים, גם כשלא חשים תחושת צמא. במזג אוויר חורפי אנו לא מרגישים צורך לשתות באופן תדיר כיוון שהטמפרטורות נמוכות, אך מצב זה מתעתע שכן חוסר בנוזלים עלול להוות גורם להתייבשות ולסיבוכים רבים לקבוצות סיכון. המצב עלול להיות חמור במיוחד כשחולים, אז אנו מאבדים נוזלים בקצב מהיר. לכן חשוב להקפיד על שתייה יתרה, בטח אם אתם חלק מקבוצות סיכון כמו סוכרתיים אשר חייבים לשים לב לכך, שכן התייבשות עלולה לגרום לחוסר איזון של רמות הסוכר ולנזק בכליות. דווקא במהלך התקופה הזו לסוכרתיים מומלץ מאוד להשתמש במד סוכר רציף וללא דקירות על מנת לנטר את רמות הסוכר ולטפל בהתאם.

לסיכום, עונת החורף מביאה עמה מחלות ויראליות רבות והשנה, בעקבות חיי שגרה שאנו מצויים בהם לאחר מתן מנת החיסון השלישית והורדת התחלואה, יש סיכוי הרבה יותר גדול לחלות בצינון ובשפעת. לכן, המשיכו להקפיד על כללי ההתגוננות כדי לשמור על עצמכם בריאים ולעבור את עונת החורף בשלום.

 

פרופ' חוליו וינשטיין מנהל יחידת מחקרי הסוכרת במרכז רפואי וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה