מה נשתנה הפסח הזה אצל הצרכן הישראלי?

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('650b846c-0b46-49d8-9f03-b0d4ad3c46d6','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,26591,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('650b846c-0b46-49d8-9f03-b0d4ad3c46d6','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,26591,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

לכבוד חג הפסח, ערכה רשות ההסתדרות לצרכנות סקר שבדק את הרגלי הקנייה של הצרכנים הישראלים לקראת החג *** כ-82% מהישראלים מגיעים לקנייה עם רשימה מסודרת, כ-31% מפצלים את סל הקניות שלהם ליותר מרשת אחת כדי לחסוך בכסף, וכ-40% מקבלים תווי קניה כשי לחג. ומה השתנה בהרגלי הבילוי במהלך החג? כל הפרטים בכתבה

סופר באשדוד - ארכיון אשדוד נט

כ-60% מהצרכנים הישראלים רוכשים ביצים ומצות כשבוע וחצי לפני חג הפסח, וכ-60% לא מוכנים לוותר על קניות בסופר לטובת האונליין. לרגל חג הפסח שנמצא ממש מעבר לפינה, ישראלים רבים נערכים להוצאות הרבות שהחג מביא עימו.

רשות ההסתדרות לצרכנות ערכה סקר שבדק את הרגלי הקנייה של הצרכנים הישראלים לקראת החג. הסקר נערך באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה בקרב 600 משיבים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית במדינת ישראל.

מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון: "הכי חשוב להנות מאווירת החג מבלי להיכנס ל"אוירת קניות לחג" שלא  תמיד הכי משתלמת".

רכישה מתוכננת או שלוקחים מכל הבא ליד?

כ-82% מהמשתתפים בסקר השיבו שהם מגיעים עם רשימה בסיסית שהוכנה מראש, ועורכים את הקניות לפיה. "אין ספק כי קנייה בעזרת רשימה שהוכנה מראש היא קנייה נבונה", הסביר עו"ד לוינסון "הרשימה ממקדת אותנו במוצרים הנכונים לנו, ומצמצת קניית מוצרים שאינם נחוצים".

ומה לגבי השוואת מחירים בין הרשתות השונות? "כלל בסיס בצרכנות נבונה זה להשוות מחירים טרם הקניה", הדגיש עו"ד לוינסון. כ-62% מהמשיבים בסקר משווים בין רשתות השיווק טרם ביצוע הקנייה הגדולה, "טוב לראות שרוב הציבור מקפיד להשתמש בכלי זה, שמביא לחסכון כספי משמעותי. כמו כן, לאחרונה קיימת תופעה של חלק מרשתות השיווק שאינן מקפידות על הצגת מחירים כחוק, דבר הפוגע בציבור הרחב". 

"מומלץ לפצל את הקנייה בין הרשתות השונות, בהתאם למבצעים הספציפיים שרלוונטיים לסל הקנייה שלנו, ולתכנן את הפיצול מראש כמה שניתן". ואכן, מתוצאות הסקר עולה שכ-54% מהצרכנים הישראלים מפצלים את סל הקניות שלהם בין רשתות השיווק. כ-31.5% מתוכם עושים זאת כדי לחסוך בכסף, והיתר מסיבות אחרות. כ-46% לא נוהגים לפצל את הקניות שלהם כלל.  עו"ד לוינסון הדגיש לגבי מהלך זה, כי "לא מומלץ לבצע את הפיצולים כאשר מתקרבים לערב החג, כיוון שבמקרים אלו הפיצול עלול לעלות ביוקר".

מבחני סלי מזון-משפיעים או לא?

בדקנו גם האם כתבות המתפרסמות לקראת חג פסח, וכוללות השוואת מחירים בין רשתות השיווק, משפיעות על הרגלי הקנייה של הצרכן הישראלי. מתוצאות הסקר עולה כי 38% מהמשיבים אינם מתייחסים כלל או לא נחשפים לכתבות של השוואת מחירים. ו- 22% מהישראלים ימשיכו לקנות ברשת השיווק שתכננו לרכוש בה למרות הכתבות. "כתבות וסקרים המתפרסמים לפני החג הם כלי עזר לביצוע הקניות. אולם, אסור להסתמך רק עליהן. יש שוני בין הסלים שנבדקו ולפעמים המחירים שנמצאו רלוונטיים רק ליום הבדיקה".

בפסח הזה כולנו רוכשים מקוון?

"קניות אונליין הוא כלי מצוין לחסכון בזמן וכסף" למרות זאת, כ-60% מהמשיבים יעשו את כל הקניות שלהם בסופרים ויוותרו על קניות אונליין, כך עולה מתוצאות הסקר. כמו כן, רק 3.5% יבצעו את כל הקניות שלהם דרך האינטרנט, ושאר הצרכנים יבצעו את הקניות שלהם בשילוב בין שתי הפלטפורמות.  עו"ד לוינסון: "כפי שניתן לראות מתוצאות הסקר, הצרכן הישראלי מעדיף להרגיש במו ידיו ולראות את המוצרים שהוא רוכש, בקניות מרוכזות ערב החג. למרות שקנייה מקוונת הייתה יכולה לחסוך זמן יקר".

"מומלץ לא לחכות לרגע האחרון ולרכוש מראש כמה שניתן" ממליץ עו"ד לוינסון. ואכן, עולה מתוצאות הסקר כי למעלה מ-60% השיבו כי הם קונים חלק מהמוצרים עד שבוע וחצי לפני החג, מחשש שיהיה מחסור. בין המוצרים הבולטים: בשר, עוף דגים, ביצים ומצות. "ההמתנה לרגע האחרון יכולה לגרום לכך שניקנה את המוצרים במחירים גבוהים יותר מהרגיל עקב מחסור שנוצר".

מצטיידים מראש או מחכים לרגע האחרון?

נתון מעניין נוסף שהתגלה בסקר - הישראלים אינם מתפתים לרכוש יותר למרות מבצעי החג. כ-65% מהמשיבים ענו כי הם לא מתכוונים לבצע רכישות גדולות לבית עם פרסום המבצעים שבאים יחד עם החג. "בחלק מהמקרים יש מבצעים כדאיים ומשתלמים". אמר עו"ד ירון לוינסון, אך יחד עם זאת הוא הדגיש: "אסור לתת לאווירת החג ו"המבצעים" לסנוור אותנו לקנות מוצרים שהם במחירים לא משתלמים או שהם אינם נחוצים".

כ-40% מהמשיבים מקבלים תווי קנייה כשי לחג, ללא אופציה לבחור בשי אחר. כך עולה מתוצאות הסקר. עוד התגלה כי לכ-15% מהישראלים יש את האופציה לבחור שי לחג, וכ-37% מהם בוחרים בתווי קניה לרשתות השיווק.  מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון מבהיר את החשיבות של תווי הקנייה כחלק מהתוכנית  התקציבית: "יש להתייחס לתווי קניה ככסף לכל דבר ועניין. התווים הם חלק מהתקציב המיועד לחג, ולכן צריך להשתמש בהם בצורה חכמה ולא כאחר יד".

בפסח הזה - כולנו מטיילים:

לסיכום הסקר, בדקנו האם הישראלים ישנו את הרגלי הבילוי שלהם בעקבות העלייה ביוקר המחיה. "פסח זהו זמן מצוין לנצל את מזג האוויר ולטייל ולהכיר את הארץ הנפלאה שלנו" מסר מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות. ואכן כ- 76% מהמשיבים ענו שהם ישנו את אופן הבילוי בחג בעקבות עליות המחירים. חלקם לא ייצאו לבילויים כלל, חלקם יצאו למקומות זולים יותר או חינמיים, וחלקם יטיילו השנה בארץ במקום בחו"ל.

לוינסון ציין כי "ניתן לטייל בעשרות שמורות טבע, מוזיאונים ופארקים חינמיים שיתנו תחושת סיפוק גדולה. כמו כן, מומלץ להיערך מראש לסיורים אלו מבחינת מזון ושתיה – בכדי להימנע מרכישות מיותרות שיהפכו את הבילוי ליקר יותר".

מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון, סיכם ואמר: "עלויות ההוצאות על סעודת חג וחופשת הפסח התייקרו השנה, לכן ישנה חשיבות רבה לבצע   קניות מושכלות: להשוות בין המחירים בטרם ביצוע הקניות. לבחור בהתאם את  מקום וצורת הקנייה. להימנע מקניית מוצרים יקרים במיוחד. לא לקנות כמויות  רבות מדי (כי חלקים מארוחות החג נזרקות לעיתים לפח). והכי חשוב - להנות  מאווירת החג מבלי להיכנס ל"אוירת קניות לחג" שלא תמיד הכי משתלמת".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה