מה עושים כשיש הצפה?

$(function(){setImageBanner('1581ca30-a39a-4f72-a37d-7ff6049b4727','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26591,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

חזרתם הביתה וגיליתם שהבית מוצף? מה עושים? מאיפה מתחילים לטפל? במאמר זה נפרט את השלבים והפעולות שיש לעשות. גזרו ושמרו לעת צורך.

Shutterstock

לפני מספר שנים בעודי בוועד הבית, התקשר אליי שכן בהיסטריה כי נפלה התקרה אצלו בחדר השירותים והתחילה הצפה, ועוד של מי ביוב, אצלו בדירה. הוא היה בהיסטריה ולא ידע מה עושים קודם. לי היה ניסיון של סתימה אחת או שתיים בביובים של הבניין אז דבר ראשון הזמנת ביובית ואמרתי לו להתקשר לחברת הביטוח שלו. במקביל התקשרתי לחברת הביטוח של הבניין כולו – ומזל שכך כיוון שאכן הסתבר שהנזק נגרם מסתימה וכעקבותיה פיצוץ בצנרת הביוב של הבניין, חצי קומה מעל אותו השכן. למזלנו, הכל עבד מהר וביעילות. וחברה של הביובית הגיעו, זיהו, פינו וייבשו ובמקביל הגיע גם האינסטלטור שדאג לתקן את הפיצוץ. השכן סבל יותר כי ההצפה הגיעה גם לשטיח מקיר לקיר שהיה בחדר הסמוך אבל בסופו של דבר הכל תוקן וכוסה. היום הזה היה יום לחוץ מאד, גם לי וודאי לשכן. מאז הכנו כמה נהלי טיפול בתרחישים לטובת השכנים ולטובתנו – ששום דבר לא ייפול בין הכיסאות כשלחוצים ולפחות כמה מהתשובות כבר יהיו. אומרים שאין חכם כבעל ניסיון, אז הנה התרחיש לענייני הצפה שהכנו, גזרו, שמרו ובתקווה – לעולם לא תצטרכו להשתמש בו.

1.     בטחון לפני הכל

השלב הראשון הוא לטפל בסכנה מיידית. אם יש אנשים לכודים קראו לשירותי חילוץ, מכבי אש הם הכתובת לכך. בשלב שני, במידה ומדובר בהצפה משמעותית או באזור בו יש מכשירי חשמל – דאגו להוריד את מתג החשמל הראשי לדירה למנוע התחשמלות.

2.     למנוע הרחבת ההצפה

הצפות יכולות לנבוע ממקורות שונים: פיצוץ בצנרת מים או ביוב, פיצוץ בצנרת השכנים, פיצוץ בצנרת הרכוש המשותף או אפילו ממקורות חיצוניים כגון חדירת מי גשמים. סגרו את ברז המים הראשי לדירה, לרב הוא נמצא מחוץ לדירה עצמה. במידה והמים ממשיכים לחדור בדקו האם סגירת השיבר אצל השכנים מעל (כולל יידוע השכנים) מפסיקה את המשך חדירת המים. במידה ולא ונראה כי חדירת המים נגרמת בכל זאת מפיצוץ בצנרת כלשהי – פנו לוועד הבית או חברת הניהול בבקשה לסגור את השיבר הראשי עד לבירור העניין.

זהו גם הזמן להרים טלפון לחברת הביטוח ולבדוק מה כולל ביטוח דירה שבידכם: האם הוא כולל ביטוח נזקי צנרת, נזקי מים, צד ג', תכולה וכדומה. לכל אחת מהאפשרויות יכולות להיות השלכות שונות. יש ביטוחי דירה שאינם כוללים כיסוי לנזקי מים ופיצוץ צנרת כלל, אחרים דורשים טיפול של אנשי מקצוע מטעם הביטוח בלבד, אחרים מאפשרים לכם לבחור את אנשי המקצוע שלכם. לפני שתמשיכו חשוב לבדוק האם יש להיעזר באנשים המקצוע של חברת הביטוח כי סכומי תיקון הצפות עלולים להצטבר.

במידה וההצפה ממוקדת – הרחיקו מהאזור חפצים יקרים, מכשור חשמלי, שטיחים וריהוט ככל הניתן על מנת למנוע פגיעה בכל אלו במידה וכזו עדיין לא נגרמה.

3.     ייבוש

גם אם נראה שהרע ביותר מאחורינו – זה לא המצב. לפני שאפשר להתחיל לקחת נשימה עמוקה יש לדאוג לייבוש ההצפה. חשוב שפעולה זו תעשה מהר ככל האפשר. חדירת מים עלולה להרוס ריהוט, מכשירי חשמל, יצירות אמנות, ואף את תשתית המבנה עצמו. הזנחת נושא הייבוש המהיר עלולה לגרום לחדירת מים לדירות השכנים ותביעות לתשלום נזקים בדירות אחרות או בשטח המשותף. אז בואו נדבר על ייבוש בשני שלבים:

פינוי המים העומדים

יש 3 אפשרויות לפנות מים עומדים כתוצאה מהצפה:

  • מי ביוב – יש לקרוא לחברה מקצועית (ביובית) שתטפל בשאיבה ופינוי מי השפכים לאתר מורשה לטיפול בפסולת כזו.
  • הצפה מקומית קטנה – לטפל במים העומדים במהירות האפשרית באמצעות מגב, מטליות ודליים.
  • הצפה גדולה או לא נגישה – יש לקרוא לחברה מקצועית (ביובית) שתטפל בשאיבת המים.

 

אם בחרתם להיעזר בחברה מקצועית, שימו לב שחברות רבות מאלו יכולות לעזור גם בשלבי הייבוש הבאים.

4.     איתור ותיקון מקור ההצפה

על מנת שההצפה לא תחזור, יש לבדוק מה מקור ההצפה ולתקן את הנדרש תיקון.  אם מדובר בחדירת גשמים וניקוז סתום או סתימה בצינור הביוב, חברת הביובית שטיפלה בייבוש הראשוני יכולה לדאוג גם לפתיחת הסתימה. אם מדובר בפיצוץ בצנרת המים או הביוב יידרש אינסטלטור לטיפול בתקלה. אם מקור ההצפה אינו ברור, כדאי להיעזר במומחה לאיתור נזילות. בדקו האם ביטוח דירה אשר ברשותכם מכסה שירות כזה. חדירת מי גשמים תדרוש טיפול של איש איטום מקצועי, לאחר איתור מקור חדירת המים על ידי מאתר נזילות.

שני השלבים, 4,5 הם קריטיים לביצוע במהירות – אם אין נזילה פעילה גלויה – אפשר להמשיך עם שלב 5 כבר עכשיו, ורצוי כמה שיותר מהר. במידה ועדיין יש חדירת מים יש לדאוג לתיקון מקור ההצפה לפני המשך הטיפול.

5.     ייבוש לחות שנותרה

השלב הזה מגיע אחרי שה-SOS הראשוני טופל, אך במקרים רבים חשוב לטפל גם בו במהירות רבה. במידה והצטברה לחות מתחת למרצפות או בקירות – חשוב לטפל ולייבש אותה במהירות. אם רטיבות מצטברת היא עלולה לגרום לעיוותים ברצפות פרקט ומשקופים, לגרום לחלודה במוטות המתכת התומכים בקירות, לגרום לקילופי צבע והתפתחות עובש בקירות ועוד. ככל שייבוש ההצפה הוא מהיר ויסודי יותר כך הנזק המשני שנגרם כתוצאה מההצפה יהיה קטן יותר.

אנשי מקצוע יכולים לסייע בייבוש המבנה, כולל שטחים תת רצפתיים. הייבוש יעשה באמצעות שימוש במשאבות מיוחדות, כולל קידוח מינימלי והגעה לאזורים מתחת לרצפות הקיימות, ומאווררים ייעודים. בנוסף, החברה תדגום את חומרי המבנה ותבדוק במעבדה האם המבנה כבר יבש לחלוטין או שיש להמשיך לייבשו. בהמשך, יש לבצע בדיקה וטיפול בעובש שהתפתח. חשוב לבצע פעולה זו מוקדם ככל האפשר באמצעות איש מקצוע שמתמחה בעובש שיכול לדגום ולבדוק האם יש עובש ואיפה וידע כיצד לטפל בו לעומק המבנה על מנת למנוע התפתחות והתפשטות. חשוב לטפל בכך מהר ומוקדם כיוון שעובש מהווה סכנה בריאותית קשה.

6.     ניקוי, חיטוי ושיקום

לאחר שהכל יבש ונקי מעובש ניתן לפנות ולבחון מה נפגע, לטפל ולשקם. אם ביטוח דירה שברשותכם מאפשר זאת ומדובר בהצפה משמעותית שגרמה נזק רב, כדאי להיעזר בשירותי שמאי ביטוח דירה לקבלת אומדן למידת הנזק שנגרם.

הצפה יכולה להותיר ריחות, במיוחד הצפת ביוב. ישנן חברות המתמחות בהפגת ריחות כאלו. מלבד עובש, גם טחב ותרכובות אורגניות נדיפות יכולות להתפתח כתוצאה מהצפה. אנשי מקצוע יכולים לטפל בהפגת ריחות באמצעים שונים כגון מסנני אוויר ייעודיים, מחוללי הידרוקסיל, ערפול וטיפול באוזון שינטרלו את הריחות ואת מקור הריחות.

השלב הבא הוא זיהוי הנזקים וטיפול בהם. חיטוי כל מה שהיה לח או רטוב: החלפת שטיחים, ריצוף או פרקט, צביעת קירות ותקרה, החלפת משקופים, ניקוי וחיטוי או החלפת ריהוט ומכשירי חשמל שנפגעו.

לסיכום השלב הזה:

  • אומדן נזקים (שמאי)
  • נטרול ריחות (חברה לשיקום נזקים)
  • חיטוי וניקוי (חברה לשיקום נזקים)
  • תיקון (אנשי מקצוע שונים: רצפים, חשמלאים, נגרים וכו')

 

הצפה היא אולי כאב הראש הגדול ביותר (לצד שריפה) שיכול להיגרם לדירה או בית. חשוב לטפל בהצפה, מקורותיה ונזקיה במהירות על מנת למנוע נזקים משניים נוספים וחשוב לשתף את חברת הביטוח לאורך הדרך כולה כיוון שמדובר בסופו של דבר בדרך ארוכה ויקרה אשר מכוסה על ידי פוליסות הכוללות כיסוי לנזקי מים וצנרת.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה