רכב בתמרות עשן: מהם הגורמים לשריפת רכב ואיך ניתן למנוע זאת?

$(function(){setImageBanner('981e86db-9908-43c4-b9c4-77a5a5fbe629','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26591,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

מה גורם לרכב לעלות בלהבות והאם אפשר למנוע זאת? מה עושים אם מתחילה דליקה ברכב? כל המידע לפניכם

 קרדיט: Shutterstock.

שריפות ברכבים שכיחות יותר משנדמה. אמנם, יצרניות הרכב עושות ככל אשר ביכולתן למנוע תרחיש זה ומשתמשות בחומרים מעכבי בעירה אך שריפה בהחלט אפשרית אם בשל ליקויים, שחיקה, חוסר תשומת לב, התקנה לא בטיחותית וסיבות אחרות. שריפות קיימות גם ברכבי בנזין וגם ברכבים חשמליים – מה צריך לדעת על מניעת שריפות ברכבים חשמליים? איך אפשר לדעת אם יש שריפה בהתהוות, ומה לעשות כדי למנוע התפשטות של הנזק? לפני שנתחיל לצלול לתוך הנושא כדאי להמליץ על פנייה לסוכנות ביטוח או חברה אמינה אשר מעניקה כיסוי גם לנזקים שנגרמים משריפה ברכב. בקשו מסוכנות ביטוח רכב שדרכה בחרתם לבטח להציץ בפוליסת הביטוח ולוודא את הנקודה הזו.

גורמי דלקות בכל סוגי הרכב

ישנם כמה גורמי סיכון המשותפים לכל סוגי הרכב – רכבי חשמל ובנזין כאחד: גורמים שמקורם בקבינה, במערכת הבלמים וקצרים.

קבינה – תא הנהג והנוסעים אמנם מוגן על ידי מרבית היצרנית ועשוי מחומרים מעכבי בעירה, אולם גם אלו עלולים לעלות באש כאשר הטמפרטורה מתלהטת. מרבית הסיבות השכיחות לדלקות בתא הנוסעים מקורן בחוסר תשומת לב: בדל סיגריה שנפל על השטיח, בלון גז או תרסיס שהושארו ברכב חונה בשמש הקופחת, זוג משקפיים אשר הושאר ברכב וריכז את קרני השמש או שימוש במטענים מאיכות נמוכה לטעינת סמרטפונים אשר גורמים לקצרים ומתלקחים.

הדרך הטובה ביותר להימנע מדלקות כאלו היא להקדיש תשומת לב למתרחש ברכב, מה משאירים כשחונים והימנעות מעישון. רכשו רק מטעני טלפונים איכותיים מהיצרנים ושמרו על מטפה אש תקין בהישג יד של הנהג.

מערכת הבלמים – כשיש חיכוך בין חלקים שנעים במהירות ללא הגנה מתאימה – נוצר חום. חום זה עלול לגרום להתלקחויות. מערכת בלמים קיימת הן ברכבי בנזין והן ברכבים חשמליים. רפידות או צמיגים שחוקים מגבירים את אפקט החיכוך והחימום הנוצר כך. מה עושים כדי למנוע? דואגים למערכות תקינות: בודקים את מצב הצמיגים ואת מילוי האויר לעתים תכופות, מוודאים כי הרפידות אינן שחוקות ושמים לב למצב בו הבלימה או ההיגוי אינם חלקים. מילת המפתח בנושא זה היא תחזוקה נאותה. אם בכל זאת יש דליקה – עזבו את הרכב במהירות, התרחקו ממנו והזעיקו עזרה. חלק גדול מהפגיעות בגוף מתרחשות כאשר מנסים להוציא חפצים מהרכב.

קצר חשמלי – קצר חשמלי יכול לגרום לחום פתאומי גבוה ולדליקה. בשני סוגי הרכבים ישנן מערכות אשר אמורות למנוע ולהגן מפני קצרים אולם עדיין קיימים ליקויים בהתקנה שיכולים לגרום לקצר. בכל מקרה בו חברה מפרסמת דרישה להחזרת הרכב לתיקון ליקוי – עשו זאת. בין אם מדובר בליקוי בתכנון מיקום הסוללה ברכב חשמלי או בצמות חשמליות שאינן מתוכננות היטב ברכבי בנזין – עדיף לתקן את הליקוי לפני שהוא נדלק במפתיע.

אחת הסיבות השכיחות לקצרים היא שחיקת הבידוד בחוטים החשמליים. שחיקה זו יכולה להגרם על ידי בעלי חיים החודרים למנוע בלילה, בלאי או התקנות לא מקצועיות של מערכות עזר שונות. דאגו לבדוק ולתחזק את חוטי החשמל ברכבים, ולבצע התקנות רק אצל מתקינים מומלצים ומורשים, גם אם הם יקרים יותר.

גורמי דליקות ברכבי בנזין

אחת הסיבות השכיחות לדלקות ברכבי בנזין הן דליפות של נוזלי הרכב – דליפות דלק, שמני מנוע, נוזלי בלמים וכדומה. כאשר יש דליפת חומרים דליקים, חומרי בעירה סמוכים עלולים להעלות באש ולסכן גם את הרכב – הימנעו מעמידה ליד חומרים דליקים כקרטונים או בשדה קוצים שעלולים לעלות באש בתוצאה מכשל בממיר הקטליטי אשר ממוקם סמוך לאגזוז הרכב. חשיפה לחמצן אשר באוויר תלבה את האש לכן במקרה של שריפה תחת מכסה המנוע אל תפתחו את מכסה המנוע – כך גם תמנעו מכוויות וגם לא תספקו לשריפה חמצן נוסף לבעירה.

הדרך הטובה ביותר להימנע מדליקות אלו היא להקפיד על תחזוקה שוטפת ובדיקות תקופתיות.

גורמי דליקות ברכבים חשמליים

מצבר הרכב החשמלי מתוכנן לא לעלות על טמפרטורה מסוימת, אך אם המצבר נפגע, למשל בתאונה – אמצעי מיגון זה עלול לא לפעול. הזמן המסוכן ביותר לפריצת דליקה הוא בזמן טעינת המצבר – הקפידו להשתמש בעמדות טעינה ייעודיות בלבד וחכו כמה דקות עד שהמצבר יתקרר לפני החיבור למטען. כמו בשאר הדברים – גם כאן חשוב להקפיד על תחזוקה ובדיקה תקופתיים וטיפול בתאי סוללה שנפגעו.

דלקה ברכב היא מסוכנת לבריאות ולכיס – תחזוקה נכונה ותשומת לב ימנעו מהאש להתפרץ, ומטף זמין יעזור בכיבוי דליקות מזדמנות. הקיץ הישראלי חם, אין צורך להוסיף אש למדורה.

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה