בידוד ביתי לכלבים וחתולים

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('78f4d85a-cffa-45f1-9fdf-bcb5eff41037','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,46305,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('78f4d85a-cffa-45f1-9fdf-bcb5eff41037','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,46305,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה את ההצעה לתקן את פקודת הכלבת ולאפשר בידוד בית לכלבים וחתולים

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, אישרה השבוע לקריאה ראשונה את ההצעה לתיקון פקודת הכלבת, של ח"כ שרן השכל וח"כ מיקי חיימוביץ', העוסקת בבידוד בעלי חיים. כיום מחויב בעליו של בעל חיים שנשך להעבירו להסגר במכלאה עירונית למשך 10 ימים, על מנת לשלול אפשרות שהוא חולה בכלבת. לפי התיקון שאושר, בעל חיים, כלב או חתול, שנשך או בא במגע עם אדם יוכל להישאר בבידוד ביתי, במקום תצפית במכלאה העירונית, בתנאים מסוימים. 

צילום: shutterstock

בדיון הראשון שקיימה הוועדה בהצעה, לפני למעלה מחודש, ח"כ השכל ציינה כי פקודת הכלבת שבתוקף כיום היא מימי המנדט הבריטי והייתה צריכה להיות מתוקנת כבר לפני עשרות שנים. "יש פה עוול שנעשה לאזרחים ולבעלי החיים. נעשה עוול לכלבים שמתים בכלביות או עוברים טראומה קשה", אמרה. ח"כ חיימוביץ' הוסיפה אז כי הפקודה המנדטורית היא משנת 1934 והיא אנכרוניסטית, לא מתאימה לימנו וגורמת לצער בעלי חיים. לדבריה, ההצעות לוקחות בחשבון את בריאות הציבור ואין בהן סכנה, אלא היגיון וחמלה.

בהצעה, שאושרה היום לקריאה ראשונה, נקבע כי בניגוד למצב היום, לפיו הבידוד במכלאה הוא לעשרה ימים מיום ההגעה למכלאה, תקופת הבידוד החדשה תעמוד על 10 ימים מיום המגע או הנשיכה. כמו כן אישרה היום הוועדה לקריאה ראשונה, כי בעל חיים שנכלא בבידוד ולא נאסף לאחר תום התקופה יימסר לאימוץ. עוד נקבע כי ניתן יהיה להמיתו רק אם הדבר לא אפשרי ורק אם ניתנה לבעליו הזדמנות לטעון את טענותיו בתוך 14 ימים מתום הבידוד.

באשר לכך אמרה היום הממונה על חוק צער בעלי חיים במשרד החקלאות, ד"ר דגנית בן דב, כי מדובר במספר מאוד קטן של כלבים בשנה. יו"ר ארגון הרופאים הווטרינריים ברשויות המקומיות, ד"ר אבי צרפתי, אמר כי מדובר במספר מצומצם של כלבים, אך החזרתם לבעלים תהווה סיכון לסביבה. ד"ר צרפתי ביקש לקצר את ימי ההמתנה לשימוע לחמישה ימים בלבד, אולם הוועדה לא קיבלה את עמדתו. ח"כ השכל אמרה כי לא ברורה ההתעקשות על קיצור הזמן אם מדובר במקרים בודדים כל כך.

עוד נקבע בהצעה כי שר החקלאות, באישור ועדת הכלכלה, יהיה רשאי לקבוע בתקנות את התנאים למתן היתר שיאפשר בידוד ביתי, ובכלל זה פיקוח על בעל החיים, בידודו וחובת הפקדת ערבות כספית להבטחת קיום התנאים. כל עוד לא נקבעו תקנות בעניין, אישרה הוועדה כי רופא עירוני או וטרינר ממשלתי יוכל לתת היתר לבידוד בתי בהתקיים מספר תנאים ובתשלום אגרה בסך 365 שקלים.

בין היתר נקבע כי התנאים יכללו בדיקת וטרינר עירוני או ממשלתי שלא מצא חשד לכלבת. לפי ההצעה שאושרה נקבעו תנאים נוספים, בהם איסור להימצא באזור שהוכרז כנגוע בכלבת, איסור לבוא במגע עם בעל חיים החשוד כנגוע בכלבת ב-45 הימים שקדמו לאירוע. כמו כן נקבעו תנאים נוספים, בהם, בין היתר, נקבע כי בעלי הכלבים ידרשו להחזיק רישיון בתוקף ובעלי החתולים ידרשו להציג תיעוד שהחתול חוסן נגד כלבת ב-15 החודשים שקדמו למועד הנשיכה.

הבעלים של בעלי החיים אף ידרשו להביא אותם לבדיקה וטרינרית ברשות המקומית או במשרד הבריאות, במקום ובמועד שיקבעו להם וכן בתום 10 ימים מיום האירוע, או במקרה של שינוי התנהגות או במקרה של מוות. עוד ידרשו הבעלים למנוע מגע של בעל החיים עם כל אדם אחר שלא נמצא איתו במגע בדרך קבע. הבעלים גם יחויבו לדווח באופן מידי על כל שינוי במצב הבריאותי, ובמקרים של חשד לכלבת שיעלה במהלך הבידוד הביתי יובא בעל החיים להסגר רשותי. כמו כן נקבע כי ניתן יהיה לבטל את ההיתר לבידוד ביתי אם הבעלים מסר מידע שגוי, מטעה או חלקי, אם חדל להתקיים אחד מהתנאים להיתר או אם הבעלים הפר תנאי מתנאי ההיתר. במקרה כזה יידרש הבעלים להעביר את הכלב או החתול למאורת בידוד ברשות המקומית באופן מיידי וניתן יהיה להטיל עליו קנס בסך 2000 שקלים.

כאמור, ההצעה אושרה היום לקריאה ראשונה פה אחד, בתום שלושה דיונים שקיימה בה הוועדה. בעד ההצעה הצביעו היו"ר מרגי, היוזמות ח"כ השכל וח"כ חיימוביץ', וכן ח"כ אימאן חטיב יאסין, ח"כ תמר זנגברג וח"כ בועז טופורובסקי.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה