מאשדוד לעזה אהבה חוצה גבולות וסטראוטיפים בספר הביכורים של תומר טרבלסי

$(function(){setImageBanner('9b81de06-7e74-43f9-8675-1dc8d62eeb7f','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26576,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

תומר טרבלסי (37) מאשדוד הוציא לאור בימים אלה את ספר הביכורים שלו "שמנת מתוקה". הספר מציג אהבה חוצה גבולות וסטריאוטיפים בין רואה חשבון אשדודי לצעיר מעזה בצל סבבי מלחמה עם חמאס. דרך סיפור האהבה בן 118 העמודים, מבקש טרבלסי להעביר מסרים של קבלת השונה, אהבה והגשמה עצמית. טרבלסי: "לכל אדם באשר הוא יש את הזכות להתאהב ולחיות לצד מי שבא לו".

תומר טרבלסי

רומן הביכורים של תומר טרבלסי (37) שראה אור בהוצאת ספרי ניב ממש לאחרונה, מציג אהבה כמעט בלתי אפשרית, ויש לומר אף חוצה גבולות וסטריאוטיפים, בין רואה חשבון מאשדוד לצעיר מעזה על רקע מבצע עופרת יצוקה שהביא לראשונה להישמע אזעקת צבע אדום באשדוד ולירי טילים על העיר.

העלילה מטיילת בהיסטוריה של אשדוד, מהקמת העיר ועד מלחמת המפרץ, הפיגוע בנמל אשדוד והמבצעים השונים מול חמאס בעזה, ובמרכזה דמותו של אמיר - רואה חשבון אשדודי החולם להיות סופר.

המלחמה תופסת אותו לא מוכן ונדמה כי כל חייו מתהפכים באותן שנים. דווקא כשהמצב הביטחוני בוער הוא מתאהב בצעיר פלסטיני המתגורר ברצועת עזה, והשניים נאבקים על הקשר ביניהם לפני המלחמה ובמהלכה.

טרבלסי, במקור מאשדוד, מתגורר כיום בראשון לציון, בוגר תואר ראשון במדעי ההתנהגות, תקשורת ומשאבי אנוש, למחייתו עוסק בתחום הגיוס וההשמה. כבר בגיל מאוד צעיר הוא החל לכתוב ובבגרותו כתב בלוגים ואף שימש ככתב באחד המקומונים באשדוד. "שמנת מתוקה" הוא ספרו הראשון שזוכה לצאת לאור.

טרבלסי: "לכל אדם באשר הוא יש את הזכות להתאהב ולחיות לצד מי שבא לו". צילום פרטי

"למרות שהספר הוא מאוד חשוף" – מסביר טרבלסי, "החלטתי ללכת איתו קדימה כי אני חושב שהוצאת הספר הזה יכולה להיות התרומה הקטנה שלי לנסות להפוך איכשהו את העולם בו אנו חיים למקום טוב יותר גם ברמה האישית והפרטית של האדם וגם ברמה של קבלת השונה והזר בחברה שלנו".

מניין הגיעה ההשראה לכתיבת הספר?
"במבצע עופרת יצוקה זו הייתה הפעם הראשונה שאשדוד חוותה ירי טילים ואזעקות. גרתי אז בעיר והסיפור התחיל להתגלגל לי בראש. זה התחיל מסיפור קצר, במשך שנים הנחתי אותו בצד ולפני כשנתיים החלטתי להוציא אותו החוצה כדי לגעת ביותר אנשים, וכעת הסיפור הפך מקצר לספר ממש. מסיפור קצר במסמך בקובץ WORD לספר מודפס היוצא לאור".

יש סיבה שבחרת דווקא בסיפור אהבה בין שני גברים?
"מבחינתי, הרומן בין שני גברים פה זה רק הדרך באמצעותה אני מנסה להעביר את המסרים שלי. באותה קלות אלו היו יכולים להיות גבר ואישה. הבחירה בזוג גברים היא פשוט מה שהרגיש לי בנוח".

ספר ביכורים לתומר טרבלסי מאשדוד

מסרים כמו מה למשל?
"לספר יש כמה מסרים. המצב הביטחוני-מדיני שיכולים להיות לו פתרונות נוספים הוא רק אחד מהם, אבל בראש ובראשונה הספר מדבר על אהבת אדם באשר הוא וקבלת האחר. כלומר, זה לא משנה אם מדובר בפלסטיני מעזה, יהודי, ערבי נוצרי, אוהד מכבי או הפועל ...לכל אדם יש את הזכות להתאהב במי שליבו חפץ. בנוסף מסר מאוד מרכזי מלווה את הספר מתחילתו ועד סופו - מסר הנוגע להגשמה עצמית, התמודדות עם לקיחת סיכונים ועשיית שינויים".

איך בעצם נוצרת אינטראקציה בין הגיבורים בסיפור למול המציאות בה אנו חיים?
"בזמנו זה לא היה כמו היום. תושבים מעזה היו יוצאים לעבוד בישראל וגם באשדוד. היה מותר להם להיכנס לארץ. הצעיר הפלסטיני בספר היה בעצם פועל שהגיע לעבוד בבית של ההורים של אמיר רואה החשבון מאשדוד".

איפה הדמויות בספר פוגשות אותך?
"הספר הוא אינו ספר אוטוביוגרפי, אך אני מאמין שבכל אחת מהדמויות יש משהו ממני. אני הכי מזדהה עם הגיבור שחולם להיות סופר וכתוצאה מחיי השגרה וטיפוח הקריירה הוא מזניח את הכתיבה. גם אני הייתי צריך להקריב מעצמי בשביל להוציא ספר לאור. בסופו של דבר מדובר בהגשמה עצמית וצריך לעיתים לקחת את הסיכון כדי להגיע אליה".

"שמנת מתוקה": סיפור אהבה חוצה גבולות וסטראוטיפים

קטע מתוך הספר >>>

"ארבעים וחמש שניות, זה הזמן שהוקצב לנו.
נראה ממש כמו משחק מחבואים.
אנשי החמאס סופרים עד ארבעים וחמש ואנחנו צריכים להתחבא מפני
הטיל".

"אצלך זה משחק המחבואים, אצלנו זה משחק התופסת:
הפצצות של צה"ל מנסות לתפוס אותנו ואנחנו בורחים
מפניהן לפני שיתפסו אותנו, יפגעו בנו ויהרגו אותנו".

"ביקורו של אמיר בחיי היה כמו סופת שלגים יוצאת דופן וחד־פעמית שביקרה
את העיר אשדוד. חוויה של פעם בחיים, דבר נדיר שלא יחזור".

לא חששת מתגובות שליליות?
"בעבר חששתי ממה שאנשים יגידו, אבל אני חושב שעצם העבודה שהחלטתי להוציא את הספר מוכיחה שגם אם יש חששות, זה כבר לא מעניין אותי. למי שיקרא את התקציר, הספר יכול להיראות כמו סוג של פצצה מתקתקת עם נושאים שנויים במחלוקת, אך בפועל המסרים שמועברים בו הם בדיוק ההפך. עד כה קיבלתי תגובות מדהימות, הספר הצליח לסחוף ולרתק את כל מי שקרא אותו. אני מקווה שהתגובות החיוביות ימשיכו להגיע".

ומה לגבי הסכסוך הישראלי פלסטיני?
"הספר לא נוקט צד, אבל הוא מציג את המצב מנקודת מבט של שני אנשים פרטיים החיים את חייהם על רקע המאבק בין שני הצדדים".

מה השאיפה שלך?
"האמת, השאיפה הכי גדולה שלי היא לא שהספר יהפוך לרב מכר, אלא שהספר ייגע אפילו באדם אחד שמפחד לעשות שינוי או לקחת סיכון או בילד אחד שחושש. אני חושב שתמיד הייתי קצת נאיבי, ואולי יהיו גם אנשים שיאמרו שהספר הזה נאיבי, אבל אני מעדיף לחיות עם תחושת הנאיביות והתקווה לשינוי מאשר עם פסימיות ולשבת בחיבוק ידיים ולא לנסות לשנות את המצב".

לפרטים נוספים לחצו כאן

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה