ד"ר עמוס בוחניק מסביר - מתי ואיך לעשות טיפול שיניים בהריון?

$(function(){setImageBanner('de7c5584-09de-4ee1-859f-7ccb1a751bae','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26591,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

מיתוס רווח שאסור לעשות טיפול שיניים בעת הריון, וכל טיפול שייעשה בשיניים בתקופת ההיריון, עלול לגרום לעובר נזק בלתי הפיך.

freepik

האם זה באמת כך ומה הזהירות הנדרשת בטיפולי שיניים בזמן ההיריון? ד"ר עמוס בוחניק – רופא שיניים ותיק, והבעלים של רשת מרפאות  "שיניים" בא לעשות סדר.

מתכוננים לפני ההיריון

התהליכים ההורמונליים העוברים על אישה הרה, עשויים להשפיע באופן ישיר על בריאות החניכיים והשיניים. אישה הסובלת בתקופה זו מכאבים, עלולה להיקלע למצוקה ולסכן אותה ואת העובר.

לכן חשוב מאוד לשבור את המיתוס הזה, ולהכניס למודעות את חשיבות המעקב והטיפול בשיניים, גם בתקופת ההיריון אם יש בכך צורך. כמובן שמומלץ להמשיך ולהקפיד בתקופת ההיריון על טיפול מניעתי בבית הכולל שטיפות וצחצוח שיניים עקבי וטוב, אולם במקרים של כאבים או דלקת, חשוב ללכת לרופא השיניים בכל שלב של ההיריון.

משרד הבריאות ממליץ לכל אישה המתכננת היריון, לבצע מראש בדיקת שיניים מקיפהולבצע את הטיפולים הנדרשים עוד טרם ההיריון.

אולם, במידה ולא התבצעו הבדיקות והטיפולים כנדרש או שהתפתחה בעיה תוך כדי ההיריון, חשוב לדעת כי גם בתקופת ההיריון, אסור להזניחה ולהמתין איתה עד לאחר הלידה, מאחר ולעתים עלול להיגרם נזק בלתי הפיך לשן, במידה והיא לא תקבל אתהטיפול בזמן. זאת מלבד הכאבים העלולים להחמיר ולהשפיע על ההיריון והתפתחות תקינה של העובר.

אז מתי אפשר לעשות טיפולים?

על פי משרד הבריאות, כדאי לדחות טיפולים לאחר השבוע ה- 11  של ההיריון. לא מדובר בהמלצה המתבססת על חשש שטיפול יגרום נזק לאישה או לעובר, כי אם בשל הרגישות הגבוהה בה היא נתונה בתקופה הזו, ובגלל הבחילות המתלוות בדרך כלל לחודשי ההיריון הראשונים.

השליש השני של ההיריון, הוא הזמן היותר מומלץ, כמובן רק אם מדובר בטיפול הכרחי, כך שאם התגלתה בעיה במהלך השליש הראשון וניתן לדחות את הטיפול בה לתקופה מועטה, מומלץ לקבוע למהלך הטרימסטר השני ולא להמתין לשלישי, מאחר וקשה מאוד לאישה בשליש ההיריון האחרון לשכב זמן ממושך על גבה.

עוד בהמלצות משרד הבריאות, אם בכל אופן צריכים לעשות טיפול בשליש האחרון של ההיריון, ניתן לבצע טיפולים בהפסקות רבות לצורך אוורור הראות והטלת שתן.

אלו טיפולים ניתן לעשות במהלך ההיריון?

בדיקת שיניים שגרתית, כמובן שאין בעיה לבצע במהלך ההיריון, הדבר הפחות מומלץ בבדיקה הוא צילום הרנטגן. במידה ומוכרחים לבצע צילום שכזה, חייבים להגן על צוואר וגוף האישה בסינר וסד עופרת, מומלץ אפילו סינר כפול, ולעשות את הצילום בחשיפה נמוכה מאוד, על מנת שהקרינה לא יזיק חלילה לעובר.

ניתן וצריך כאמור, לבצע טיפולי חניכיים וניקוי אבנית למניעת דלקות – הנמצאות בסיכון לגרימת לידה מוקדמת - טיפולי חניכיים אחרים מלבד הסרת אבנית והקצעת שורשים, לא מומלצים במהלך ההיריון.

ניתוחים בחניכיים לא מומלצים בתקופה הזו ונעשים רק במקרים קשים במיוחד – זאת מאחר ובשל ההורמונים, נוצרים התנפחויות בחניכיים, ולא ניתן לאבחן את המצב לאשורו.

טיפולי אורתודנטיה, לא מתחילים בתקופת ההיריון מאותה הסיבה, אולם טיפול שהוחל בו לפני ההיריון, הרופא המטפל צריך לשקול האם עצירת הטיפול תזיק לטיפול, או שניתן להמשיכו כמתוכנן.

טיפולי שורש כאמור, ניתן לעשות במקרה של סיכון אובדן השן או במקרה של כאבים קשים. אך חשוב לזכור את הכללים של אופן צילום הרנטגן שמוכרחים לעשות כחלק מטיפול השורש.

שימוש בחומרי הרדמה ובגז צחוק, לא מומלצים במהלך ההיריון ואף חשודים כגורמים ללידה מוקדמת ולהפלות. לכן בטיפול הדורש הרדמה מקומית שאין אפשרות לדחותו, חובה להתייעץ גם עם רופא נשים להדרכה באיזה חומרים להשתמש.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה