גזר דין בגין גניבת תוצרת חקלאית הגדולה במושב שקף בדרום

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('3cdf2f96-7ebc-4f1d-a2c4-7eee3f7ac3ef','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,26366,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('3cdf2f96-7ebc-4f1d-a2c4-7eee3f7ac3ef','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,26366,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

בית המשפט המחוזי בבאר שבע, קיבל היום את ערעור המדינה לעניין העונש והחמיר מ-9 ל-18 חודשי מאסר בפועל, את עונשם של 14 תושבי השטחים שנכנסו לישראל שלא כדין, הסיגו גבול לשטח החממות והכרמים של מושב שקף וגנבו תוצרת חקלאית בהיקף נרחב תוך גרימת נזק רב.



בחודש אוקטובר דיווחנו באתר יישובניק נט אודות הגניבה החקלאית הגדולה שארעה במושב שקף במועצה האזורית לכיש, ובו בצהריי היום  (ימים שישי ושבת) נכנסו לישראל לגניבת ענק  כ- 40 פלסטינים קטינים ועוד כ- 27 פלסטינים בוגרים, אשר קטפו את התוצרת החקלאית, והעבירו אותה בארגזים ובדליים חזרה למספר כלי רכב, שהמתינו בשטחי יו"ש, ומשם על פי החשד נסעו למכור את התוצרת בשוק המקומי שבכפר הפלסטיני בית עווא, השוכן בסמוך לשקף, מצידו השני של הגדר.

בין הגנבים היו קטינים ונשים, הם עברו במעבר המים מתחת לחומה, מבעד לשטח המפורז, ולאחר מכן, מבעד למעבר המים הפתוח מתחת לכביש, נכנסו לתוך הכרמים והחממות של מושב שקף, כשהם מצוידים בסלים, בארגזים ובציוד נוסף, והחלו לגנוב עגבניות וענבים מהכרמים ומהחממות במטרה להעבירם חזרה לשטחי הרשות הפלשתינית.

הנאשמים והאחרים העמיסו את התוצרת על ארגזים, שקים וסלים, ושינעו אותה באמצעות עגלות, שחלקן הגיעו מתוך החממות והכרמים, חזרה לשטחי הרשות הפלשתינית, תוך שחלק מהתוצרת נפל על הקרקע בדרך.

דוברות משטרה

המעבר בין הישובים התרחש בקלות בשל העובדה שמושב שקף , נמצא סמוך לחומת הקו הירוק, צמוד לכביש 358, כאשר מעברה השני של החומה, בתוך הרשות הפלשתינית, נמצא הישוב בית עוא.

תוך כדי מעשיהם, פגעו הנאשמים והאחרים בתוצרת החקלאית, חתכו את דפנות החממות והשחיתו ציוד שעליו הורכבו הגפנים, כך שפגעו בגידול הענבים והעגבניות לעתיד.

בעקבות הגעת חיילי צה"ל למקום, ברחו חלק מהמעורבים חזרה לרשות הפלשתינית, וחלקם הסתתרו בחממות ובכרם, עד אשר אותרו על ידי חיילי צה"ל ומג"ב, יחד עם החקלאים.

כתוצאה ממעשיהם של הנאשמים והאחרים, נגרם נזק רב לכרמים וחממות עגבניות של החקלאים תושבי המקום, נזק אשר הוערך בשווי של כ-300,000 ₪.  

 דובורת משטרה

בעקבות האירוע האמור הגישה הפרקליטות בחודש 10/2017 כתב אישום נגד 20 מהמעורבים.

במסגרת הליך גישור שהתקיים בין הצדדים, הוצג הסדר טיעון במסגרתו הודו כל הנאשמים בכתב אישום מתוקן. חמישה מהנאשמים הורשעו בעבירת שב"ח בלבד ונדונו לעונשי מאסר של כ-3 חודשים. שאר הנאשמים הורשעו בעבירות שהייה בלתי חוקית וגניבה בנסיבות מחמירות, ולגביהם לא היה כל הסדר לעניין העונש.

התוצרת שנתפסה : דוברות משטרה

בית משפט השלום בבאר שבע (השופט ג'ורג' אמוראי) גזר ביום 7/3/18 תשעה חודשי מאסר בפועל על הנאשמים הנותרים וכן עונשי מאסר מותנים, קנס ופיצוי לחקלאים שניזוקו.

כאמור על רכיב המאסר בפועל בגזר דין זה הגישה פרקליטות מחוז דרום (פלילי) ערעור לבית המשפט המחוזי בבאר שבע.

במסגרת הערעור טענה הפרקליטות כי מדובר בגניבת תוצרת חקלאית בהיקף עצום שהוא חריג ויוצא דופן למקרים דומים הן מבחינת כמות התוצרת החקלאית שנגנבה, הן מבחינת פרק הזמן בו בוצעה הגניבה, הן מבחינת ההתארגנות המוקדמת והן מבחינת כמות האנשים שחברו יחד לביצועה.

הפרקליטות טענה כי העונש שגזר ביהמ"ש השלום הינו אינו משקף ואינו מבטא יחס הולם בין חומרת מעשי העבירה שביצעו הנאשמים, נסיבות ביצוען והנזק החמור שנגרם לחקלאים במקום, לבין מידת אשמתם.

עוד נטען כי בכדי שהעונש ימלא גם אחר הצורך בהרתעת הרבים, יש להחמיר בעונש המאסר בפועל אשר הוטל על הנאשמים.

 

בית המשפט המחוזי בבאר שבע (הרכב בראשות הנשיאה רויטל יפה-כץ) קיבל את ערעור הפרקליטות והחמיר את עונשם של הנאשמים ל-18 חודשי מאסר בפועל, תחת עונש של 9 חודשי מאסר שגזר עליהם בית משפט השלום.

במסגרת פסק דינו עמד ביהמ"ש על חומרת מעשיהם של הנאשמים וציין כי: "בענייננו הורשעו המשיבים, במסגרת הסדר טיעון ועל פי הודאתם בביצוע עבירות חמורות של כניסה לישראל שלא כדין וגניבה חקלאית בהיקף רב ביותר תוך גרימת נזקים קשים לחקלאים שהם פלשו לשטחם. המשיבים, יחד עם רבים אחרים, ובסך הכל כ-70 תושבי הרשות הפלשתינית, לא פעלו מתוך "שגעון קולקטיבי" כמצוין בגזר דינו של בית המשפט קמא...אלא ביצועו פלישה פלילית של ממש, כנטען ע"י המערערת, לאחר תכנון מוקדם ובעקבות התארגנות; במהלך סוף השבוע בידיעה שבעלי השטחים החקלאיים לא יהיו במקום; לאורך זמן של כ-24 שעות; תוך ניצול קטינים ואחרים לסייע להם לבצע את זממם; ולאחר הצטיידות מראש בכלים שיאפשרו להם לשאת את הגניבה..."

עוד ציין ביהמ"ש:"במעשיהם פגעו המשיבים לא רק במתלוננים הספציפיים שאת שטחיהם הרסו, אלא פגעו גם בחקלאי המדינה בכלל, אשר אף הם חוששים לרכושם; חברות הביטוח ממעטות לבטח אותם בשל ריבוי הגניבות או שעושות כן תמורת מחיר גבוה ביותר; והם מחויבים לשמור על רכושם בלילות ובימים. יתרה מכך, הפגיעה היא אף בכל תושבי המדינה ולא רק בחקלאיה, לא רק מן הבחינה של הכניסה שלא כחוק לשטחי המדינה תוך פגיעה באוטונומיה של המדינה להחליט מי יכנס בשעריה, אלא אף מבחינת אינטרס הכלל להגן על רכושם של תושבי ואזרחי המדינה, בשל זכותם החוקתית לקנין ולשמירה על בטחונם האישי והציבורי.

 

משכך, חובת בתי המשפט לתרום חלקם, על ידי ענישה מחמירה מקום שהעבירה מחייבת זאת, בניסיון למגר תופעה קשה זו, ובמטרה להעביר מסר חד וברור לפיו, כל מי שנותן ידו לנעשים חמורים אלה, אשר בהחלט ניתן לראות בהם משום "מכת מדינה", ייענש בחומרה".

 

ההליכים בבית משפט השלום ובבית המשפט המחוזי נוהלו ע"י עו"ד ירון סעדון מפרקליטות מחוז דרום (פלילי) והחקירה נוהלה ע"י יחידת מג"ב דרום במשטרת ישראל אשר אמונה על אכיפת הפשיעה החקלאית במחוז דרום.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה